Ülkemde ki eğitim sistemini sevmediğimi, çocuklar için uygun olmadığını her defasında söylüyorum. Fakat bu sistemi değiştirebilecek güce sahip değilim. Bende çocuklarımın bu eğitim sistemi savaşından en az hasarla çıkmaları için elimden geleni yapıyorum.
Ben not ve sınava çok önem vermesem de Yağız maalesef sınıf ortamından ve yapısından dolayı inanılmaz hırslı bir çocuk. Sınav öncesi ya istediğim notu olamazsam kaygısını ve sınav stresi ni fazlasıyla yaşıyor. Bende bu stresi hafifletmek için nasıl yaklaşmam gerektiğini araştırıp notlar alıyorum. Sizlerle de paylaşmak isterim.
Çocukların gelişim dönemlerine göre anne babaların zorlandıkları
dönemlerin başında eğitim dönemi gelmektedir. Eğitim denilince akla ilk gelen
şeylerden biri de sınav ve sınav stresi dir. Her anne baba sınava
hazırlanan çocuğuna destek olmak ister, önemli olan doğru doğru ve başarıyı
artıracak desteği vermektir. Hangi sınava girerse girsin, öğrenciye bunun bir son
olmadığını hissettirmek gerekmektedir. Başarılı olan öğrencilerle yapılan
görüşmelerde’’ailelerinin onlara her alanda destek oldukları ve bu başarıda
ailelerinin önemli katkılarının olduğu’’ndan söz etmektedirler.
Ders çalışma ve sınavlara
hazırlanma süreci, çoğu zaman anne baba ile çocuklar arasında çatışma yaratır. İki
tarafında karşıdakinin duygularını anlamaya çalışmaması çatışmayı gereksiz yere
büyütür ve uzatır. Hiçbir anne baba bilerek hatalı davranışta bulunmaz, çocukların
geleceği konusunda endişe duymak en doğal anne baba duygusudur. Çocuğu sınava
hazırlanan anne babalara bu süreçte büyük görevler düşmektedir. Anne ve
babaların tutum ve davranışları çocukların yaşadığı sınav kaygısını
artırabilir de azaltabilir de. Bu
nedenle aşırı düzeyde kaygı yaşayan çocuğu olan ebeveynlerin bu kaygıda
rollerinin olup olmadığına
bakmaları gerekmektedir.
Sınava hazırlık bir takım işidir ve bu takımda anne babanın rolü çok büyüktür. Sınava
hazırlık dönemi, öğrencilerin anne baba desteğine en fazla ihtiyaç duydukları
dönemdir. Bu dönemde fazla mükemmeliyetçi bir tutum sergilenmemesi uygun
olur. Sınavlarda başarılı olmanın yanında başarısızlığın da sonuçlar arasında
yer aldığı unutulmamalıdır.
Başarı için aile
içi iletişim ve olumlu diyalog önemlidir. Aile içinde kurulan bu olumlu ilişki
çocuğun motivasyonunu artıracaktır.
Anne baba bazen sınava hazırlanmayı çocuğun
sorumluluğundan alıp kendi sorumlulukları arasına katar. Unutulmamalıdır ki
sınava hazırlanma sorumluluğu sadece öğrenciye aittir. Ailenin yapması gereken
sadece uygun şartları sağlamak ve onu sınav konusunda bilinçlendirmektir.
Her
bireyin yetenekleri ve kapasitesi farklıdır.
Anne babalar
çocukları arasındaki farkı daha iyi gözlemleyebilirler.
Anne babalar öncelikle çocuklarını
iyi tanımalılar ve onun kapasitesinin farkında olmalıdırlar.
Anne babanın yüksek
başarı beklentisi, hataları sürekli vurgulayan eleştirel yaklaşımları, dayak ve
benzeri uygulamalarla çocuğu sindirmeleri, çocuklarını
‘’haylaz,tembel,pısırık,beceriksiz’’ gibi olumsuz yargı içeren sıfatlarla
nitelemeleri çocuğun kendine olan güvenini zayıflatır.
Anne babalar kimi zaman
çocuklarının sınırlarını iyi değerlendiremezler ve çocuklarından
kapasitelerinin üzerinde başarı beklerler. Çoğu zaman bu noktada anne ve babanın
kendi özlemleri işin içine karışır,zamanında kendilerinin yapamadıklarını
çocuklarının yapmalarını beklerler.
Burada yapılması gereken en önemli şey
çocuğun kapasitesinin objektif biçimde değerlendirilmesidir. Kesin bir
değerlendirme yapmak çok kolay değildir ancak çocuğun daha önceki başarı ve
başarısızlıklarına bakmak yol gösterici olabilir.
Anne babaların görevi yalnızca çocuklarının iyi bir eğitim almasını
sağlamak değildir,aynı zamanda yaşamı sevdirmek ve yaşama sevincini
aşılamaktır.Bazen çocuğun ders çalışması sağlanmaya çalışılırken ilişkilerin
bozulduğu gözlenmektedir.
Anne babalar bazen çocukları
aracılığı ile farkında olmadan birileriyle yarışırlar.Kendi çocuğu,kardeşinin
çocuklarından daha başarılı olmalıdır.Yarışa sokulan çocuklar açık ya da gizli
isyan ederler.Çocukları için neden bu kadar aşırı kaygılandıkları sorulduğunda
anne babaların cevabı hazırdır;çocuklarını ve onların geleceklerini
düşündükleri için…
Çoğu zaman öğrencilerin aşırı
strese girmelerindeki sebeplerden biri ve önde geleni, anne babanın sınava
yüklediği anlamdır ve bunu çocuğa, sanki sınavı kendileri için kazanması gerektiği
gibi yanlış bir şekilde hissettirmeleridir.
Öğrenciyi bu düşünceye iten anne
babanın ‘’ biz senin için dünyanın
parasını harcadık,
sende bizim için bu sınavı
kazanmak zorundasın’’ bakış açısıdır.
Ne olur çocuklarınızın sınav stresi içinde yok olup gitmesine izin vermeyin.
Sevgiler,
4.sınıfla birlikte sınav stresi bizim de hayatımıza girdi. Dengeleri kurmak gerçekten zor.
YanıtlaSilZavalli çocuklar en güzel yillarinda yaris ati gibi kosup duruyorlar 😕😕😕
YanıtlaSilEn güzel çağımız hep bu tip streslerle geçmedi mi ? Çocuklarımıza en büyük kolaylıklar gelir dilerim ki.
YanıtlaSilŞu son dönemde gündemimizde bu sınav stresi ve bende sınav odaklı eğitim sistemini hiç sevmiyor ve onaylamıyorum. Ama malesef şartlar böyle olunca siz yapmasanızda çevrenin etkisiyle bir yarışın içine girebiliyorsunuz. Güzel bir yazı olmuş elinize sağlık.
YanıtlaSil4.sınıfta kzım var ve sınavlara hazırlıkta bayagı bir ugrasıyorum
YanıtlaSil