9 Şub 2016

Barbie Bebeklerinin Hazin Sonu

alive bebek, barbie bebek
sadece barbie bebekle oynanmıyor ki!
 Bu sıra etrafta çok kez denk gelmişsinizdir. Barbie bebeklerin zayıf ve makyajlı olması çocukların üzerinde kötü etki bırakıyormuş. Barbie bebeğin makyajını temizleyen bir annenin videosunu bile izlemiştim. Kimisi de asla kızıma almam ve oynatmam diye uzun uzun yazılar yazmış.

Herkesin fikrine saygım sonsuz ama ben maalesef sadece bir barbie makyajı ya da fiziğiyle çocukların psikolojisinin bozulacağına inanmıyorum. Piyasa balık etli barbie ler çıkmış. Ne yani şimdi çocuklara yiyin spor yapmayın şişmanlık normaldir mesajımı verilecek?

Hangimizin çocuğu bir tek barbie bebekle oynuyor ki çocuk bu her çeşit bebeğe ilgi duyuyor ve bu sürekli değişiyor. Mesela bizlerin döneminde barbie bebekler ulaşılması güç hayallerimizi süsleyen ilk sırada ki tek oyuncaktı. Ama şimdi barbilerin önüne çizgi film karakterlerinde ki bebekler geçti. Bir kaç ay önce Elsa bebek tutkunu olan kızım şimdilerde Sofia seviyor. 10 yaşında ki kız çocukların da da bu var. İlla barbie olması gerek diye bir tutkuları yok çünkü önlerinde seçenek çok.

Süse makyaja özendiriyormuş. Eee hadi barbie bebek almadın oyuncakçılarda gerçeğe yakın makyaj masaları, makyaj malzemeleri satılıyor onlardan ne kadar uzak tutacaksınız? Hadi oyuncakları da es geçtim ee ben her sabah işe giderken güzelce giyiniyor makyajımı yapıyorum çocuk da bunu görüyor. Napayım sen bana bakma kızım aslında makyaj kötü bir şey diye oturup açıklamak mı en doğru çözüm? Bana da sür dediğinde büyüyüp işe giderken sende yaparsın kızım diyorum. Yani barbie bebeklere gelene kadar çocukların önlerinde örnek olarak anneleri var. Evde sağlıklı beslenmeyen bir anne diğer taraftan da sürekli diyet yapıp zayıflama derdindeyse o evde büyüyen çocuk da bunu örnek alacaktır. Yani barbie bebeği aşırı zayıf diye değil annesinin sürekli zayıflama çabasını gördüğü için zayıf olma derdine düşecektir.

Oyuncak seçimi elbet önemli ama tek düze bir oyun oynamayan çocukları düşününce sadece barbie bebeğin makyajını silerek ve bu bebekleri kilolu olarak piyasaya sürerek hiç bir çocuğu kandıramazsınız.

Barbie bebeklerin etkisi bu kadar büyükse o zaman el kadar çocuklara ütü masası, gerçekmiş gibi mutfak ve mutfak malzemeleri oyuncakları ve elektrik süpürgesi gibi oyuncaklar almakta "kızlar sadece bunlarla oynar yani sen büyüdüğünde sürekli ev işi yapacaksın" mesajı vermiş oluyor. ee bu durumda her oyuncağı elemek gerekiyor. O zaman evcilik oyunlarında kızların anne olup bebeğe bakması, erkeklerin işe gitmesini taklit eden çocukları da engellemek gerekli. Çizgi filmlerden ve teknolojiden de çocukları uzak tutmak gerekli. Hepsinden engelleyebilen varsa helal olsun derim.

Erkek çocuğun eline oyuncak silah vermek normal, kız çocuğun eline ev işi(ütü, yemek, süpürge vs.) ürünlerine ait oyuncaklar vermek normal ama barbie bebekler kötü etki bırakıyor. Sizce mantıklı mı?

Bu konu da yazabileceğim çok fazla örnek var. Tabii ki bir kız çocuğu illa barbie bebek kadar zayıf olunması gerektiğine inanarak büyümemeli ya da bir çocuğun barbie gibi sarı saçlı full makyajlı olmak tek ideali olmamalı ama burada buna engel olacak kişi balık etli barbie bebek değil çocuğu büyütendir. Yani çocuğun her şeyden önce bedeni ve ruhuyla barışık büyümesini sağlayacak kişi öncelikle anne ve babadır.
şişman barbie bebekler
Canım Barbie ne hale gelmiş :)

Bu yazıyı yazmadan önce nette bir çok yazı okudum. Bir çoğuna sadece güldüm ama psikolog Sibel Opak bir soruya çok güzel yanıt vermiş;

– Barbie bebeklerin çocuklarının güzellik ve beden algısını yanlış yönlendirdiği konusu sürekli tartışılıyor. Hatta geçtiğimiz günlerde bir gazete haberinde büyük beden Barbie oyuncakların piyasaya sürüldüğünü okudum. Benzer bir durum tabanca, kılıç vb. şiddet içeren oyuncaklar için de geçerli. Bu örnekler üzerinden gidecek olursak yanlış oyuncak seçimi çocukları nasıl etkiliyor?

Burada genel bir değerlendirme yapmak bence yanlış olur. Örneğin şiddete eğilimi olan bir çocuğun tabanca, kılıç vb. şiddet içeren oyuncaklar ile oynaması, çocuğu şiddete daha da fazla yakınlaştırabilir. Barbie bebeklerde de bu geçerli. Yani kendi beden algısı ile sıkıntı yaşıyorsa (ki bunu ebeveyn yaşatıyordur!) çocuğu barbie bebekler negatif yönde etkileyebilir.

Çocuğun beden algısı ile sıkıntı yaşaması ve bunu yaşatanın ebeveyn olduğunu belirttiğine göre dediğim gibi sorunun çözümü sadece anne babadadır.

Sevgiler,




















38 yorum:

  1. aslında haklısın.. az da olsa benim de barbielerim vardı.. keşke azcık özensem yani onlara :DDDD

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahahaha ben özendim ama idolumde olmadı beceremedim yani :)

      Sil
  2. Çok haklısınız, çocuğa o terbiyeyi ailesi vermeli, bir kız annesinden gördüğünü yapar..

    YanıtlaSil
  3. Çok şaşırdım şuan , o zaman hepimize kilolu olalım ne bileyim barbie ne hale sokmuşlar .Ben barbilerimi çok severdim en sevdiğim oyuncatı ve hala yatağın altnda kolide durur asırlık barbielerim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla bende çok sverdim hala bile seviyorum ama bana göre fazlaca saçmalamışlar

      Sil
  4. erkek çocukların eline silah kılıç verilmesine aşırı derecede karşıyım..keşke etrafım da öyle olsa.. ama babannesi oğlumu senin kaç tane silahın var 4 tane 4 diye seviyor şimdiden..dedesinin silahları buna kalacakmış.. önünde bir sürü abisi var kuzenleri onlara kalsın yaa benim oğlumu rahat bırakın.. :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maalesef birde etraf sorunu var hediyede alıp getirebiliyorlar :(

      Sil
  5. Ahahahaaaa :) barbie evrim geçirmiş :))
    Ben de böyle şeylere takılmıyorum hiç... Hele çerkekler arabayla kızlar bebekle gibi bir kısıtlamam hiç olmadı... Biz mesela karşı cinsi arap bir bebek vardı, onunla tanıdık :)))
    Biraz doğaçlama, çocuğun durumuna göre yaşamak lazım arıntıları. Ben buna inanıyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hayallerimdeki barbie ne hale geliş :)))))
      bizdede kısıtlama olmadı cocukların önlerinde seçenek çok sadece barbie ile oynamıyorlar ki

      Sil
  6. benim çok çok çook fazla barbie bebeğim vardı çocukken. evi, aksesuarları falan, bayılırdım. ama hiç süslenip püsleneyim benim de onun gibi vücudum olsun falan demedim. mesela hatırlıyorum, kayak yapan barbiem vardı ve ben kayak yapmaya özenmiştim, sonra avukat olan vardı, avukatçılık oynardım falan. yani barbieler aslında bazı vasıflara sahip bebeklerdi (şimdi de öyledir sanıyorum, malum erkek anasıyım o tarafları pek bilmiyorum :) ) yani bence oyuncak seçimi önemli evet ama çocuğu oynarken senin yönlendirmen de önemli. erkek çocuklara silah alınmasın diyorlar e ama erkek çocuğu mandaldan bile silah yapar dıkşın dıkşın vurur etrafı, sen yönlendirmedikten sonra....barbie bebeklerde aynı bence, abartmanın manası yok.
    kısaca sana katılıyorum gülşahcım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sağol canım gayet guzel yazmışsın aynı şekilde düşünüyorum annenin yönlendirmesi çok önemli ;)

      Sil
  7. Kilolu barby dışında türbanlısı gündemdeydi epey. Makyaja fit olmaya gelene kadar ne tehlikeler var çocuklar için.
    Yazınız güzel tespitle içeriyor. Sorunun çözümü ailede, özellikle annededir.
    Elinize sağık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güzel yorumunuz için ben teşekkür ederim ;) türbanlı barbie de çıkmış satılıyormuş şuan

      Sil
  8. Ama yeni nesil barbie bebekler de aşırı zayıflamıştı be Gülşah, hatta bir araştırma yapmışlardı barbie boyutları gerçek insanda olsa yürümesi mümkün olmuyormuş :D Ben şimdikileri beğendim ama senin koydupun fotodaki gıdılı tombiş gibi değiller, onu muzip bir grafiker yapmış sanırım :D Yeni nesil barbieler gerçekçi olmuş. Bence iyi olmuş yani.
    Ama onun dışında yazdıklarında haklısın, beden algısı ne yazık ki sadece anne babaların yanlış yönlendirmesiyle ya da kendi yanlış beslenmeleriyle olmuyor, medyadan da çok yanlış etkileniyorlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya Ceren fotodaki kadar olmasada bayağı kalçalı falan yapmışlar yaaa :))) çocukların üzerinde şu dönemde oyuncaklardan çok teknoloji etkili medya etkili bulunabiliyorsa buna çözüm bulsunlar oyunların içinde bile animasyon seksi soyunan kızlar var geçen gün gördüm şok oldumm

      Sil
  9. Barbielerin tek düzelikten kurtulmasına sevindim açıkçası ben. Çeşitlilik her zaman iyidir. Ancak yazdıklarına sonuna kadar katılıyorum. Her bir çocuk kendi içinde değerlendirilip ona göre seçimler yapılmalı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çeşit arayınca başka bebeklere bakılsaydı ya hayallerimde ki barbie leri mahvetmişler :) yaşına göre kontrollü oyuncak seçtikten sonra zarar olmaz teknoloji meraklısı çocuklar bunlar oyuncak sevdaları gelip geçici durumda

      Sil
  10. Barbie ne hale gelmiş öyle. Kilolu olunca çocuk nasıl etkileniyormus peki. Oyuncak seçerken daha başka kriterlerim var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kg iyi birşey mesajı vermek sağlıklı olacağı anlamına geliyor sanırım :) ben çözemedim çokda haklı bulan anne sayısı var sorun bende sanırım :)

      Sil
  11. kesinlikle oyuncaklar çok önemli etki ediyor çocuklar üzerinde, küçüklükten başlayan bilinçaltına yöneliş, ileri zamanlarda psikolojik olarak çok etkiliyor bence. Şuan stil yarışmasına katılanlar, geriden gelen özentiliği diyebilirim.

    Çocukların ellerine ful makyajlı bebeklerin verilmesi çok yanlış

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Etraf ful makyajlı annelerle dolu barbie bebekten önce bu etkilemez mi çocuğu buna nasıl çözüm bulacaklar? Yeni nesil oyuncakla değil teknoloji ile büyüyor bazı şeyler engelleyebilmek çok ama çok zor iş başa düşüyor yani anne babalara ;) stil yarışmalarına katılanlar tamamen ünlü olup para kazanma çabasındalar buda aileden gelen birşey ajans kapılarında kuyuruk olup çocuklarını kaydettirmek isteyen ebeveyn dolu velhasıl çocuk büyütmek zor iş diyelim :)

      Sil
  12. Yılların barbie bebekleri evrim geçirmiş resmen.Makyaj konusunda haklı olabilirler ;)

    YanıtlaSil
  13. Çocukları etkiledikleri bir gerçek canım zaten annelerin de devreye girme zamanı da çocuklardaki farklılıkları anne baba paslaşarak anlatmalılar.
    Oyuncakları şekilden şekle sokarak dini ve siyasi etkilemeler bilar var maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çocukları oyuncaktan çok tekneoloji etkiliyor ;)

      Sil
  14. Evet haklısın çocuklar önce ebeveynlerinden etkileniyorlar ama bir şeylerde verilmeye çalışılıyor çocuklara. Bakıyorum küçücük kızlar daha gelişme çağında zayıflamaya çalışıyorlar, kupkurular hala zayıflamaya çalışıyorlar ve işin kötüsü mutsuzlar. Tespitlerinde çok haklısın ama bir şeylerinde farkında olmak gerekiyor gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şu dönemde ki genç nesilde olan estetik ve zayıflama özentisinin sebebi asla barbie bebekler olamaz tv karşısında büyüyen nesil bunlar dikkat et zengin gösterişli hayatların anlatıldığı diziler çok tutuluyor neden çünkü oturup ne giymişler nasıl bir evde yaşıyorlar bunları merak ediyorlar ve bu izleyicilerin çoğu bizden küçük olan nesil bunu farketsek herşey daha kolay çözülür. Barbie leri yok edeceksek tv yide evden kaldıracağız ozaman en mantıklı yolu bu olur ;) bu konuda gerçekten çok detay var.

      Sil
  15. Ne kadar önemli bir konuya değinmişsin Gülşah'cığım, yazdıklarına katılıyorum, çocuğun psikolojisini bozacak dünya kadar şey varken, Barbie mi günah keçisi olmuş?:)))şişman Barbie de dediğin gibi mantığı saçma..ayrıca diyelim ki, Barbie çocukları zayıf, incecik olmaya özendiriyor olsun, nesi kötü bunun?:))Daha iyi ve sağlıklı. :) Arabistan'da ve şeriatla yönetilen başka ülkelerde çarşaflı Barbie'ler de var..:)))onlar da çocukları çarşafa özendiriyorlar. :( ütü vs. konusunda söylediklerine de katılıyorum.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla barbie bebek ile çocukların seksilik, süs, makyaj, zayıflama merakı çözülecekse kökten kaldırsınlar sadece önlerinde örnek bu ise çözüm basit ama maalesef sadece barbie bebekle olcak iş değil abla :) valla çarşaflı barbie leri yakında ülkemizde de görürüz diyeyim ben :)

      Sil
  16. Barbilerin ötesinde çocukları olumsuz etkileyen o kadar çok şey var ki. En başta silahlar. Biz hiç almayacağız dedik ve almadık. Ama benim küçük oğlum legolardan silah yaptı mesela kendine. En masum çizgi filmde bile görüyor çünkü...Teknoloji felaket. Pek çok anne sussun, onu rahatsız etmesin diyi minicik çocuklara tablet-telefon veriyor..

    YanıtlaSil
  17. barbieleri çeşitlenmesi ancak daha çok seçenek açısından iyi olabilir dediğin gibi çocuğun önündeki ilk ve en önemli örnek ebeveyndir.. ben küçükken hem barbie ile hem de silah ile oynadım şiddet yanlısı da değilim zayıflık hastası da olmadım ama kozmetik delisi olmuş olabilirim biraz :-)))))))))))))))))

    YanıtlaSil
  18. Güzel bir konuya değinmişsin Gülşah.
    Aslına bakarsan çocuk oyuncaklarında o kadar çok makyaj (gerçekten abartıyorlar) ve o kadar şiddet materyali olması beni hep korkutur.
    Fakat yine anlattığın gibi bunlar tek neden değiller. Önemli olan çocuğun kişiliği ve aldığı aile eğitimi.

    Keşke değiştirme şansı olsa ama oyuncak sektörü büyük bir sektör ve onlar çocuğun gelişimiyle pek ilgilenmiyorlar ;))

    Huzurlu, mutlu, kendiyle barışık bir gelecekleri olur umarım :)

    YanıtlaSil
  19. bak Barbie ye hiç böyle düşünmemiştim ya :)

    YanıtlaSil
  20. ayyyy barbilere hiç laf sölenir miii yaaaa onlarsız olur muymuş hıh :)

    YanıtlaSil
  21. Barbie'yi bir de böyle düşünmek gerekmiş...

    YanıtlaSil
  22. benimde barbielerim vardı ama ne çok zayıf olmalıyım ne de makyaj yapmalıyım diye psikolojim bozulmadı ama ,buna inanan çok anne var.
    annem gibi giyinmek onun gibi ruj sürmek kolye takmak saçımı onun gibi yapmak isterdim neden erkek çocuklarına ütü vb almazlar daha küçücükken aşılanır bizde hiç silah yok ama leğo mandal ve ya farklı bir nesneyle dışın dışın yapıyor kendine silah yaratıyor çocuk neden? evde babası kurtlar vadisini izlediğinden benden görüyor rimeli kirpiklerine sürüyor farı göz kapağına yani oyuncalarından etkilenmiyor beni takip ediyor babasını takip ediyor tv başlı başına yetiyor zaten

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe