12 Ağu 2016

Çocuklara KiTAP Okumayı Sevdirmenin Yolları Nelerdir?

Eminim bir çok anne/baba çocuğunun kitap okumasını çok istiyor. Ama erken yaşta kitapla tanışmayan çocuk ileri ki yıllar da kitapla sizin istediğiniz kadar haşır neşir olmayabiliyor. Çünkü teknoloji kitapların önüne geçmiş durumda.

Kitap okumak benim için asla bir hobi olmadı. Kendimi bildim bileli kitap kokusunda huzur buldum. Çocuklarımın da kitapları hobi değil keyif ve bilgilendirme aracı olarak sevmesi ve kabullenmesi için elimden geleni yaptım.

Peki ben çocuklarımın kitap okumayı sevmeleri için neler yaptım?

·        *  Doğduktan bir kaç ay sonra bebekler de tutma ve ağzına sokma refleksleri başlıyor. İşte ben 2 çocuğum da da daha o aşamada ilk bez kitapları karşılarına koydum. Yani ilk dokundukları ve dişledikleri obje kitaplar oldu.

·         * Yürümeye başladıkları andan itibaren ara ara kitapçıları birlikte gezdik. Kitapların arasında oynamalarına ve kitapları karıştırmalarına izin verdim. Ve daha o yaşta kitap seçimleri için onlara tercih hakkı verdim. Şöyle ki yaşlarına göre 2-3 kitap seçip hangisini istersin diye sordum ve onların seçtiğini aldım. Şehrimizde ki kitap fuarlarını hiç bir zaman kaçırmadık. Gittik gezdik ve herkes istediği kitapları aldı. Kısaca oyuncaktan çok kitaplara dokunarak büyüdüler.

·         * Doğum günlerinde istedikleri oyuncağı alırken paketlerin yanına hep 1 kitapta sıkıştırdım. ( hala devam ediyorum)

·       *   Kendi odalarında yatmaya veya oynamaya başladıkları gibi ilk işim odalarına göre kitaplık yapmak oldu. Hatta küçük kızım için koca bir kitaplık yerine ikea’nın çerçeve rafından kitaplık rafı yaptık. 
*     Yaşı ufak diye ilgilenmeyebilir diye düşünmeyin siz kitapları göz önüne koyun illa dikkatini çekecektir.

·         * Her zaman yaş grubuna göre kitap seçmeye özen gösterdim. Yalnış tercihler çocukların  kitaplara olan ilgisini yok edebilir.

·         * Yatağımın baş ucunda, banyoda hatta mutfakta bile yani hep ortalar da bıraktığım kitaplarım oldu. Oğlum 3 yaşındaydı yastığının altına arasına ayraç koyulmuş kitap koyardı.

·         *  Şuan oğlum 10 yaşında ve her ay düzenli bir şekilde kitap alma hakkını kullanıyor. Bazen birlikte seçiyoruz bazen de kendisini seçip bana bilgilerini iletiyor.

·         * En önemlisi de bebekliklerinden beri yanlarında sürekli beni kitap okurken gördüler. Baba okumasa da (keşke okusa tabi) anne büyük bir etken oluyor.

Bunlar benim kendi çocuklarıma kitap sevdirmek için uyguladığım yöntemler eğer sizde kitap okumayı seviyorsanız daha etkili yöntemler de bulabilirsiniz. Siz model olduktan sonra çocuğunuza kitapları sevdirmek çok daha kolay olacaktır.

Bende yaptım olmadı diyerek vazgeçmeyin çocuk dinlemese bile evde kitap okuyan bireylerini gördükçe bilinç altına mesaj iletilmiş olur. Veya “çocukken seviyordu büyüdü artık hiç ilgilenmiyor” gibi de diyebilirsiniz. Ama emin olun çocukken kitaplarla çok fazla haşır neşir olan bir çocuk büyüdüğün de asla kitaplardan nefret etmez.

Herşeyden önemlisi siz kitap okumuyorsanız çocuğunuzun kitap okumasını çok da beklemeyin. Çocuklar sözleri değil gördüğü örnekleri dikkate alır.  

Kitap dolu günler dilerim…

Daha önce mynet sitesinde yayınlanan yazımdı ;)


17 yorum:

  1. Ben de çocuğumun okumasını çok isterim, eşim de ben de kitap okuyoruz ve kocaman bir kütüphanemiz var. Umarım ilerde çocuğumuz da kitapları sever :)

    YanıtlaSil
  2. Her şey çok güzel, olması gerektiği gibi anlatılmış. Tebrikler.
    Kitabın baskı kalitesine, resim ve yazı dengesine dikkat edilse iyi olur.
    Sevgiyle...

    YanıtlaSil
  3. Güzel bir yazı olmuş, eline sağlık :)

    YanıtlaSil
  4. ben oğluma doğduğu günden beri bıkmadan usanmadan kitap okudum. ya da kartlar alıp kartları gösteriyordum. o zaman benle dalga geçenler vardı küçücük bebeğe kitap okuyorsun ne anlar diye. şimdi oğlum kitaplarını toplayıp yanıma getiriyor ben okumayı atlasam o zorla bana okutuyor. Kendisi resimlerine bakıp hayalinden hikayeler anlatıyor. Emeklerimin karşılığını görüyorum :)

    YanıtlaSil
  5. Şansıma çocuklarımın ikisi de kitap okumayı seviyorlar. İstedikleri kitapları alıyoruz onlara. Ne olursa olsun önemli olan okumayı sevmeleri...

    YanıtlaSil
  6. Ne güzel bir yazı olmuş, emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  7. Kitap okuyan anne-babaya sahip çocuklar için okumak, yemek içmek kadar sıradanlaşıyor. Ben bu açıdan çok şanslıydım, evimizde muazzam bir kütüphanemiz vardı. Benim içinde okumak hobi değil günlük sıradan bir gereksinim. Oğlumun odasını hazırlarken mobilyacıya kitaplık da yaptırdım. Kitaplarını dizdim. Hamileyken oğluma okudugum masalları okumaya devam ediyorum( henüz 3 aylık) ilerleyen yaşlarında sizin önerilerinize uyarım artık;) Tek korkum okumayan baba örneğimiz var evde:(( umarım babası yerine beni örnek alır.
    Çok güzel anlatmışsınız, dilinize sağlık. Bol kitaplı günler dilerim

    YanıtlaSil
  8. En önemlisi sizinde belirttiğiniz gibi örnek olan bir ebeveyn bencede.Gerisi küçük bir çabayla geliyor.

    YanıtlaSil
  9. Benim ailem de çok kitap okurlar, salonumuzun en dikkat çekici yeri kitaplığımızdır. Çocuk yaştan kitap okumaya başladım kitap fuarlarına gittik hep.. Belki de bu yüzden kitaplar her zaman hayatımdalar. Çok güzel bir yazı yazmışsınız çok beğendim. Ellerinize yüreğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  10. Bu dünyada tek saf kalan çocuklar ve biz büyükler çocuklara kendi benliğimizle bir şeyler öğretme çabası icerisindeyiz. Bazen zorluklar cekiyoruz ama ileride onlara güzel bir hayat kurma çabası için :)
    Vee size kolay gelsin :)
    Kendi bloguma beklerim :)

    YanıtlaSil
  11. Elimden geldiğince uyguladım ama özellikle büyük oğlum da etkili oldu küçüğün ciddi bir möerfakı olmadı nadir okuyor:) Büyük oğlum ve eşi bir odalarının duvarını boydan boya kitaplık yaptılar ikisi de sıkı okuyucu onlar sayesin de blogger dostlarımız sayesin de ben yeniden başladım son 2 yıldır elimden geldiğince okumaya çalışıyorum:))
    Çok güzel bir konuya değindin canım eline yüreğine sağlık.

    YanıtlaSil
  12. neler yaptım neler evde koca bir kütüphane ve istemediğin kadar kitap var ben çok okurum babası da eh fena değil ama oğlan okumuyor :-((

    YanıtlaSil
  13. çok güzel bir konuya deginmişssiniz benim kızımda 9 yaşında kitap kurdu oluyor okulda sürekli okuma modunda

    YanıtlaSil
  14. Ben de bebekken bile okur ve oynatirdim kitapla. Bir de haftada bir iki kez kütüphaneye ugrariz çocuk kösesi var orda oturup okumayi seviyorlar.

    YanıtlaSil
  15. Benimde tek hayalim deli gibi kitap okuyan cocuklarimin olmasi

    YanıtlaSil
  16. en öenmli yol okuyarak örnek olmak

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe