21 Eyl 2016

Çocukların İdrar Tutması

 Daha önce Ela'nın tuvalet eğitimini yazmıştım. Bezi bıraktığımızdan beri altına kaçırması olmadı. (ateşli hastalık hariç) Yani mesane kontrolü yaşına göre fazla iyi. Bu iyi bir şey diye düşünürdüm ama şuan endişeliyim çünkü Ela okula başladığından beri tüm gün çişini yapmadan eve geliyor. Eve geldiğin de de öyle çok sıkışık vaziyette değil zorla klozete oturtuyorum.

2 gündür dilimi ısırayım günde 1 kere de olsa yapmaya başlamış. Sanırım yeni ortam gereği tuvalete gitmeye çekiniyor. Çok su içen bir çocuğun bu kadar uzun süre çiş tutması şaşılacak bir şey. Bir çok anne yeni okula başlayan çocuğunu merak edip okulu arayarak yedimi, uyudumu derken biz arayıp bugün çişini yaptımı dedikçe ortaya komik diyaloglar çıktı.

Şakası bir yana büyüklerin bile idrar tutması zararlıyken çocuklar da bu durum daha da tehlikeli.

İlk başta idrar yolu enfeksiyonu olmasına sebep olan bu durum ileri ki dönemde böbrek sorunlarının çıkmasına etken olmaktadır.

'Çocuk idrarını tuttuğu zaman mesanenin devamlı dolu olması, mesanenin çalışmasını bozacaktır. Mesane çalışmasının bozulması, böbreğin tehlike altında olması demektir. Mesane fonksiyonunun bozuk olduğu durumlarda çocuklarda idrar geriye kaçak yapar ve reflü ile böbreği tehdit eder. Bununla birlikte kronik böbrek yetmezliği, diyaliz tedavisi alması gereken hastalıklar ortaya çıkabilir. Çiş tutma alışkanlığı gerçekten ısrarlı şekilde saatlerce yapılıyorsa, yani çocuk 6-8 saat bekliyorsa, mesanenin yapısı değişir ve tembel mesane oluşur. Bu da böbreklere zarar verir.'  kaynak

Bizimki şimdilik geçici bir durum gibi duruyor. Zaten 2 gündür de yapmaya başlamış.

Yeni ortamlar da çocukların bu durumu yaşamasına belki de en büyük etken biz anneleriz. Çünkü özellikle kız çocuklarının dışarıda ( birinin evinde, benzinlikte ya da avm de) tuvaletini yapmalarından ödümüz kopuyor neden çünkü kızların daha çabuk mikrop kapabilecek durumda olmalı bizi telaşlandırıyor.

Ülkemizde maalesef temiz tuvalet bulmak çok zor. Eminim bir çok kız annesi elinde peçete ile klozetin oturma yerini sarıp sarmalayarak kızlarının tuvaletini yaptırıyordur. Çok abartmamaya çalışsam da maalesef bende öyleyim. Bu durumumuzu görerek büyüyen çocukların da okul gibi ortamlarda başlarda yabancı olan tuvaletlerden kaçmaları çok normal duruyor.

Birde bu işin temizlik kısmı var. Bezi attığımızdan beri Ela'nın tuvalet kağıdı kullanmasına izin verdim. Önce ben anlatarak temizledim sonra o gösterdiğim şekilde kendi temizliğini yaptı. Şuan kendi kendine çişini yaptıktan sonra temizliğini de kendi yapması konusunda ona fazlasıyla güveniyorum. Henüz kaka temizliğini beceremiyor olsa da en kısa sürede onu da başaracağına inanıyorum. 9 yaşına kadar çocuğunun poposunu temizleyenler var şok oluyorum :)

Birde bizim gibi kreşe başlayan annelere en büyük tavsiyem; okulun ilk yılı daha tam bağışıklık kazanmamış olan çocukların çok fazla hasta olma ihtimalleri olduğu için her akşam okuldan gelince mutlaka duş aldırmaya çalışın inanın çok faydasını göreceksiniz.

Sağlıklı bir kış geçirmek dileğiyle ;)
Sevgiler,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 yorum:

  1. ben çocukluğumdan kalma o alışkanlığı hala yaşıyorum dışarda dediğiniz gibi temşz tuvalet bulma sorunu o kadarzorkiama okullar biraz daha iyi durumda neyse ki ela prensesde alışmaya başlamış sağlıklı günleri olsun tüm kuzuların :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sağol canım alışsın en kısa zaman da ya hepimizde de var o takıntı maalesef :)

      Sil
  2. Ben koca kadın oldum hala zorlanırım başka yerde tuvalete gitmeye. Dışarı çıkacaksam su içmeyi keserim mesela. Benim çocuklar da çok mecbur kalmazlarsa kullanmıyorlar okul tuvaletlerini....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maalesef bende de var o huy ödüm patlar dışarıda tuvaletim gelecek diye :) Yağız da bizim öyle Ela nasıl olur göreceğiz :)

      Sil
  3. benim oğlum olduğundan o konularda fazla zorluk çekmedim zaten kreşe altında bez varken gitmişti çıkartınca da zaten alışık ortama hiç zorluk çekmedi..umarım Ela'da alışır kısa sürede..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet bezli kreşe başlayanlar bu süreci yaşamıyor daha rahat geçiş yapıyorlar ee yine de darısı Eloşun başına diyelim :)

      Sil
  4. Bizimki de büyük tuvaletini yapmiyor orda. Ben dezenfektan islak mendil tasirim hep yanimda disarda tuvaleti önce siler öyle yapar yaptiririm. Ama yuvada kontrol etmek zor tabii.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. büyük yapmasın ona razıyım ama çişini tutması sıkıntı yaratcak diye korkuyorum alışacaklar inşallah

      Sil
  5. Farklı ortamlara ilk tepki ve yabancılık sürecini böyle ifade ediyorlar sanırım. Kızlar biraz daha hassas sanki, telkin ile kısa sürede normale döner. Komik diyaloglar da anısı oluyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oğlum daha arızaydı Ela için halimize şükrediyrouz resmen :) 3 ay gibi bir süre tuvalete girmemişti Yağız çocukların hepsi türlü türlü :)

      Sil
  6. Geçici bir durum olduğunu sanıyorum Gülşah hanım kızım kreşe başladığında kendini çok kontrol edip aşka altına yapmış bir çocuk değilken bir haftaboyunxa okulda altını ıslatmıştı...alışma süreci bazen beklediğimiz gibi gelişmiyor normaldir eminim ki biraz adapte olunca hiç sorunu kalmaz güzel kızının..sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya evet altına kaçıranlar da varmış adaptasyon süresinde olabiliyormuş böyle şeyler geçecek elbet yeter ki Allah sağlık versin ;) sevgiler

      Sil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe