11 Haz 2015

Tuvalet Eğitimi Serüvenimiz


tuvalet eğitimi

 Başlığa aldanmayın ben hala daha önce de yazdığım gibi ( TIK TIK) tuvalet eğitimine hazır değilim. 

 Kendi tecrübelerinden yola çıkarak aşağıda ki yazıyı www.elitstil.com yazarı sevgili Zeynep Kömürcü Bulut kaleme aldı. İkimizin de çocuklarının yaşları aynı ve itiraf etmeliyim ki okuduktan sonra gaza geldim :)

 Umarım bu zorlu eğitim sürecinde aşağıda ki bilgiler sizlerin de işine yarar.

gulsahonen

 Mart 2013 doğumlu oğlumun, Mayıs 2015 başında başladığımız tuvalet eğitimi serüvenini paylaşmak istiyorum sizlerle.

 Her bebek farklı elbet, anneler de bebeklerine nasıl yaklaşacaklarını çok iyi biliyorlar. Yine de internet anneleri olarak deneyimleri iyice okuduktan sonra bize mantıklı gelen şeyleri kopyalayıp hayatımıza geçirdiğimiz oluyor.

 Bu anlamda bebeklerin tuvalet eğitimi için belli başlı tüyoları bir araya getirmeye çalıştım bu yepyeni tecrübeme dayanarak.

Gece bezleyecek miyim?
 Öncelikle ben de bir sürü makale, bir sürü deneyim okuyarak başladım işe. Beğendiklerimi ayıkladım fikirlerin. İşime gelmeyenleri biraz daha derin araştırdım. Mesela gece bezleyecek miyiz bezlemeyecek miyiz meselesi. Bezlememek hiç işime gelmedi açıkçası.

 Yurt dışı İngilizce kaynaklara baktığımda onların gece bezlemeye devam edilmesini önerdiğini gördüm. Çünkü önce gündüzü çözmeliyiz diyorlardı, gündüzden sonra geceye geçilmeli ve çocuk birden büyük bir bunalıma sürüklenmemeli gibi yaygın bir görüş tespit ettim.

 Gece bezlememek neden işime gelmedi? diye soracak olursanız, eğitime başladığımızda 23-24 haftalık gebeydim. Düşünsenize o halinizle gecenin bir yarısı çocuğu kaldıracaksınız, yatağı toplayacaksınız, tekrar yeni yatak yapıp çocuğu tekrar uyutacaksınız. Onun morali bozulacak ve ağlayacak. Siz uykusuz kalacaksınız.. Sabah da erkenden kalkıp işe gideceksiniz. İşte bu nedenlerle gece bezine devam ettim. Zaten birkaç gün sonra kuru kalkmaya başladı. 5. günün sonunda gece bezlemeyi de bıraktım.

Tuvalet eğitimine ne zaman başlamalı?

25 Aylıkken Başladık
Oğlum tuvaletini, tuvalete yapabileceği sinyallerini yavaş yavaş vermeye başlamıştı. Çiş yapıyorum, kaka yapıyorum gibi şeyler söylüyordu. Havalar ise bir türlü ısınmıyordu.Ağustos’ta nasipse ikinci bebeğimizi beklediğimiz için bu travmadan önce tuvalet eğitimi işini halletmem gerektiğini düşündüm. Yoksa taa öbür yaza kalacaktı ve oğlum o zaman epeyce büyümüş, 3 yaşını doldurmuş olacaktı.

Evinizi iyi ısıtabiliyorsanız, ki bizimki merkezi sistem olduğu için hamam gibi oluyor. “Bu işe yazın başlanmalı” takıntısına da kendinizi kaptırmasanız olurmuş aslında. Neyse ben havalar çok ısınmasa da Ağustos’ta bu iş tamamen çözülmüş olsun diyerek Mayıs başında başladım işe ve gayet de iyi gitti çok şükür her şey.
Tabii ki arada 3-5 damla kaçırıyor erkek çocuğu olduğu için ama gidişattan oldukça memnunum.

Tuvalet eğitiminde nelere dikkat etmeli?
- Küçüklüğünden - ara sıra da olsa - itibaren yanında tuvalete girmek (Siz çekiniyorsanız babası ile yapabilir)

- Yine küçüklüğünden itibaren yanından ayrılırken şimdi tuvalete giriyorum, çişimi yapıcam kakamı yapıcam gelicem diye anlatmak – bu ritüel ile onu tanıştırmak,

- Yakında sen de bizim gibi çişini tuvalete yapacaksın, sana arabalı/prensesli artık ne seviyorsa.. külotlar alacağız diye sık sık mesajlar vermek,

- Bez seni çok sıkıyor, ay ne sıkıcı bir şey şu bezler, tuvalete başlayınca çok rahatlayacaksın diye sık sık mesajlar vermek,

- Birlikte külot alışverişi yapmak,

- Birlikte adaptör/lazımlık almak (ben adaptör tavsiye ediyorum, poşete koy, her yere götür)

- Çişler tuvalete, kakalar tuvalete şarkısını (eğitime başlamadan önce bile) sık sık söylemek,

- Tuvalete çeşitli stickerlar almak ve tuvaleti adeta bir tiyatroya çevirmek (örn: meraklı minik dergisinde verilen çiftlik stickerları ile hayvanları bebekle konuşturarak onu klozette oyaladım, şimdi de trafik stickerları ile kırmızı ışık, sarı ışık, yeşil ışık muhabbetleri yapıyoruz; onlarla oyalanıyor)

- Kakasını hadi gel suya taş atar gibi cup cup yapalım demek (suya taş atma deneyimi yaşadıysa)

- Kaka problemi varsa(kabızlık veya kaka tutma) mevsim meyvelerinden kayısı ve malta eriğini, sebzelerden bezelyeyi ve tahıllardan yeşil mercimeği beslenmesinden eksik etmeyin. Bunlardan herhangi birini öğlen yemeğinde veya meyveleri kahvaltı sonrasında her gün mutlaka tüketsin.

- İtfaiyeci olduk çişimizle yangınları söndürelim gibi oyunlar (itfaiyenin ne olduğunu da bilmeli tabii)

- Hadi gel kedilere mama verelim (kedi ve mama stickerımız vardı)

- 10 puan vermek, yıldız takmak, kupa vermek (bir yere kadar işe yarıyor); hep yeni fikirler üretmek gerekiyor

- İki üç kere aynı senaryolara kandıkları için 3.sünden sonra yeni bir senaryo üretecek kadar yaratıcı olmak (aaa bugün veterinere merhaba demedik, gidelim soralım bakalım hayvanları muayene etmiş mi, gel bak fil çok susamış, onun hortumuna su verelim gibi gibi..)

- Çişin geldi mi diye sık sık sormamak, bunaltmamak,

- Çişim geldi demese bile onun artık çişinin gelmiş olduğundan emin olduğunuzda mutlaka tuvalete oturtmak – çişim yok diye inat etse bile,

- Yukarıda dediğim gibi hadi çiş yapalım demek yerine tuvalete onu oyun oynamaya çağırıyor gibi çağırmak,

- Her bebeğin tuvalet kağıdı hayranlığından ötürü eline tuvalet kağıdı verip kendi temizliğini yapmasına izin vermek (arkasından siz de temizleyiverirsiniz ne olacak) teknoloji meraklısı ise sifona basmasına izin vermek,

- Alarm kurmak gibi saçma sapan uyaranlar ile çocuğu şartlandırmamak, alarma bağlı değil kendi biyolojik uyaranlarına bağlı öğrenmeli,

- Herkesin tutturduğu bezi bıraktın mı tam bırakacaksın yalanına kanmamak, bebeğin kuru kalktığını görene kadar gece bezleyebilirsiniz (uyumadan önce çişini yaptırın mutlaka). Gündüz uykusunda bezlemeyerek alıştırabilirsiniz.

- Ve tabii ki sabırlı olmak. Yapmıyordu yapmıyordu en sonunda bi dayak attım öğrendi, en sonunda pipini yakarım senin dedim öğrendi gibi yaşlı hikayeleri duyuyorum. Evet, öğrenmiştir doğrudur ama bu onun bilinçaltında nasıl bir etki yaratmış olabilir? Bunu hiçbir zaman bilmek mümkün olmayacağından hep sabırlı ve sakin davranın. Bu konuda bir üzüntü ya da travma yaşamamalı

 Altına mı kaçırdı? “Olsun bitanem, olur böyle şeyler. Ben de baban da ananen de teyzen de hepimiz çiş yapmayı böyle öğrendik; sen hiç üzülme. Biz de altımıza kaçırıyorduk biliyor musun? gibi cümlelerle onu rahatlatmak. Samimi olmak ve bu konuda ona sözel ya da fiziksel baskı oluşturmamak – bazen zorla da olsa oturtmak dışında.

 Bunlar tamamiyle kişisel tecrübelerim, sadece benim bebeğimle de ilgili olabilir ama dediğim gibi bunlardan sadece bir iki tanesi bile bir annenin işine yarayacaksa; bu beni çok çok mutlu eder.

Tüm çocuklara uzun ve musmutlu ömürler diliyorum ;)

Zeynep Kömürcü Bulut,
www.elitstil.com

25 yorum:

  1. Korkutmaya ben de karşıyım. Bir gün önce bir gün sonra öğreniverir çocuk. Travma yaratmaya gerek yok.
    öneriler çok güzel. Gerçekten de herkesin işine yarayacak birkaç öneri mutlaka var.
    Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet bencede oyle hakkaten tehdite hiçç gerek yok

      Sil
  2. teşekkür ederiz, tüm annelere bu konuda başarılar dileriz şimdiden :)

    YanıtlaSil
  3. Ahh benim de küçük bir yeğenim var, dört yaşına girdi ve inatla söylemiyor :) Annesi de çalıştığı için yeterince ilgilenemiyor. İşimiz var bu yaz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 4 de çokmuş ya ben bu işe acil el atayım gözüm korktu iyice :)

      Sil
  4. Bende başlamadım daha bazı bilmediğim işe yarayacak notlar var bu yazıda aldım yazdım aklımın bir kenarına. Her çocuk farklı oluyor gerçekten büyük oğlum 27 aylıktı başladığımda ve çok uğraştırmadı. Çünkü çok güzel konuşuyordu her derdini rahatlıkla anlatabiliyordu. Ama bizim ufaklık henüz tam cümle kurmuyor o nedenle erteliyorum tuvalet eğitimini. Kışın da olur evler sıcacık nasıl olsa eskidenmiş o yaz mevzusu. Acelesi yok bütün sendromları birleştirmeyelim hele :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla ela cok guzel konusyor derdini anlatıyor tuvaletinide soyluyor ama oturak ve adatöre oturma konusunda direk kacıyor once o konuda ikna etmeliyim :)

      Sil
  5. Ben bu konuların bir formülü olduğuna inanmıyorum. O kadar çok şey etkiliyor ki. Büyük oğlum tam öğrenecekken küçük doğdu ve her şey tepetaklak oldu. Bir uzamana danışmıştık. Onun önerisiyle takvim hazırladım. Tuvalete yapınca gülen yüz kaçırmışsak ağlayan yüz ekliyorduk takvime. Bir aya kalmadı düzene girdi Ada. Küçüğü ise hiç umutlu değilken anneannesi "akıllı oğlum benim yapar tuvalete" dedi O oldu. Çocuk birden bezi bıraktı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bencede tamamen cocukların yapılarına baglı bu konu cok zorlamaya üsteleyemeye gerek yok diye dusunuyorum.

      Sil
  6. Pek çok çocuk ve aile için zorlu bir süreç ama zamanla, biraz da sabırla çözülmeyecek sorun yok.Serüveninizde kolaylıklar diliyorum :) Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim hayırlısıyla bizde kurtulacagız insallah :)))

      Sil
  7. ben kızım ile 2 günde halletik ve öğrendi . salonda halıyı kaldırdım tam ortaya lazımlık koydum ve cevreye yastıklar ile kapattım vee en önelisi boyalar ,resim defteri ve kitaplar ve radyo :) tam 2 gün sonra kızım öğrendi :) Sevgiler Lezzet Tramvayı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cok guzel atlatmıssınız gercekten oyalayacak sevdiği biseyler bularak işe koyulmam gerek diye dusunuyorum :)

      Sil
  8. şimdi çok fazla yollar deneniyor umarım başarıyla da sonuçlanır.
    Bizler şimdiki gibi öyle 2 ya da 3 yaşları beklemiyorduk sıkça tuvalete götürme şeklin de sorunsuz hallediliyordu her iki oğlum da 1,5 yaşların da bu olayı aşmışlardı. hazır bezler çıktıktan sonra maalesef bu yaşı 3,3,5 yaşlara kadar çektiler biraz rant işi oldu:)
    yayın daki yöntem ve eğlenceli çabaları biz de yaşadık işin keyifli kısmı:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet hazır bezlerin etkisi cok cocuk çişini yapsada bezler emici rahatsız olmuyor eski bezlerde cocuklar zaten sık sık pişik oluyordu bezden kurtulmakta zor olmuyordu. :)

      Sil
  9. Ben büyük kızımda çok büyük bir hata yaptım. Ama tuvaletini öğretirken değil. Dışarı çıkacaksak kırk defa sordum çişin var mı, varsa yap, dışarda yapamayız diye. Ve kızıma çiş takıntısını kazandırdım. Hala da çok sık wc ye gider. İki damla da olsa çişini yapar. Ama sürekli. Ve kesinlikle psikolojik :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok üstelememek gerek ozaman ama ister istemezde soruyor insan varmı kızım geldimi kızım :)

      Sil
  10. kolay gelsin.. kısa zamanda öğrenir inşallah...

    YanıtlaSil
  11. benim oğlumu yazlıkta ennem alıştırmıştı tuvalete bir geldik ki herşey bitmiş çocuk öğrenmiş bile çok büyük kolaylık oldu tabi sonra kışın eve dönünce bir iki defa kaçırdı ama o kadar da olur artık :-)) çok güzel tavsiyeler bunlar ..

    YanıtlaSil
  12. Güzel bir paylaşım,birçok anne için sabır gerektiren bir süreç.Paylaşım için teşekkürler.Sevgiler.

    YanıtlaSil
  13. Yaz geldi, alt-açma-sezonu başladı... Bu bilgilendirici yazı için teşekkür ederiz...

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe