27 Eki 2016

Bugün Seni MUTLU Eden 3 Şey

martin seligman, pozitif psikoloji

Geçen gün facebook hesabıma Yağız ve Ela'nın videosunu ekledim. Bu konuda çok soru soran arkadaşlarım oldu. Tek tek cevapladım birde buradan yazayım.

Martin Seligman özellikle pozitif psikolojide ünlü bir psikolog. Kitaplarını henüz okuyamadım ama youtube üzerinden bir kaç videosunu izledim. Martin Seligman; insanlar gün içerisinde canlarını sıkan şeylere öyle çok adapte olurlar ki mutlu oldukları olayları, durumları fark edemezler der. Ve mutluluk sebeplerimizi unutmamak için; her akşam yatmadan önce kendi kendinize "bugün seni mutlu eden 3 şeyi söyle/yaz" diyerek uygulama yapmamızı önerir. Pozitif psikoloji üzerine söylenen her önerinin önünde saygıyla eğilirim :)

Bende bunu öğrendiğim günden itibaren telefonuma alarm kurdum. Öyle 1 - 2 akşam değil her akşam saat 9 olduğu anda ekranıma "bugün seni mutlu eden 3 şey" uyarısı geliyor. Çocuklar bile buna alıştı. Eğer evdeysek zor gelmezse oturup yazıyoruz ya da hemen ayak üstü hadi sayalım diyerek o gün bizi mutlu eden 3 şeyi sıralıyoruz.

3 az bir sayı gibi değil mi? Maalesef bu uygulamaya ilk başladığımızda resmen aklımıza sayacak 3 tane mutlu olduğumuz an gelmedi bile. Nasıl yani diyerek kendimizi bayağı bir zorladık. Hatta Yağız ilk 2 gün "ben mutlu olduğum anları hatırlayamadım o yüzden mutsuz olduğum şeyleri yazdım" diyerek elime bir defter sayfası tutturdu. Mutsuz olduğu ne varsa yazmışta yazmış :)

Olmaz dedim mutlu olduğumuz anlar da mutlaka vardır. İlk bir haftadan sonra alıştık şimdi hemen mutlu olduğumuz 3 şeyi yazabiliyoruz. Yağız bu konuda şöyle bir yorum yaptı; gün içerisinde akşam bana soracağın bu soruyu hatırlıyorum ve o gün beni mutlu eden şeyleri not alıyorum. Ya da aklıma kazıyorum gibi bir cümle kurdu.

Aslında Yağız'ın yaptığını bende yapıyorum. İsterseniz sizlerde yapabilirsiniz. Siz neye odaklanırsanız beyin size onu hatırlatıyor. Düşünün 10 yaşındaki çocuk bile gün içerisinde mutlu olduğu anları zor hatırlıyordu. İlk gece yazdığı maddeleri görünce anladım ki çocuk bile olsa bu bir düşünme biçimi daha küçüklükten beyine yerleşiyor. Bunu uzmanlar daha iyi yorumlar ama ben diyorum ki; mutsuz olduğumuz anlara odaklanmak tamamen yaşam biçimimiz ve kendi tercihimiz. Ve bunu farkında olmadan yapıyoruz.

Bugün Yağız gün içerisinde mutlu olabildiği 3 şeyi bile not edebiliyor ya da hatırlıyorsa kafasına az da olsa mutlu olabileceği şeyleri not ediyor demek ki :)

Birde şöyle bir durum var; Yağız ve ben mutlu olduğumuz anları hatırlamakta zorlanırken Ela çat çat bütün gününü saydı. Küçükken ne kadar masum olunuyor en basit örneği bu oldu sanırım. Büyüdükçe daha çok mutsuz olma sebepleri buluyoruz kendimize. Yağız istediği bir şeyi almadığımız için mutsuz olurken Ela'nın böyle bir şey aklına bile gelmiyor. Çünkü küçükken ufacık şeylerden mutlu olabiliyor insan ama büyüdükçe işin rengi değişiyor.

Dediğim gibi bunun uzmanca yorumunu bilmem ama annece yorumu; ben uygulamayı çok sevdim mutsuz olduğumuz anlardan çok mutlu olduğumuz anlara adapte olmamızı sağladı.
Sadece çocuklara değil etrafımızda ki tüm bireylere sorabiliriz. Sorun bakalım bugün kaç yaşanmışa mutlu olabilmişler.

Peki dün seni mutlu eden 3 şey ne? ;)

Sevgiler,

Çocukların videosunu da izleyebilirsiniz ;)



22 yorum:

  1. Yağız çok tatlı yaa ne güzel anlatıyor arkadaşlar arkadaşlar diyerek :)
    Bu arada kardeşine yaklaşımı çok hoşuma gitti ;)
    Gülşahcım çok teşekkürler iyi bir fikir akşam bir de biz deneyelim bakalım ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok fazla youtube videosu izliyor ve çekiyor alışkanlık oldu herşeyde arkadaşlar diyor :) Yağız kardeşine karşı inanılmaz saygılı sevecen yaklaşıyor ama Ela için aynı şeyi söyleyemeyeceğim çocuğa direk tekme ile daldığı anlar oluyor :) mutlaka dene canım ;)

      Sil
  2. kuzucuklarını kocaman öpüyorum. çok tatlılar yaa. <3<3<3

    YanıtlaSil
  3. bu arada Yağız'a hayran kaldım onu yazmayı unuttum. Konuşması, uslubu , maşallah çok çok başarılı hayran kaldım.
    Yani Yağız'dan bol bol video bekleriz :) Ses tonu diksiyonu aferin oğluma yaa.
    Ela zaten bebiş çok tatlı ;) keşke herkesin böyle bir abisi olsa. ELA çook şanslı <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok hızlı düşünüyor ve konuşurken çok takılıyor ama illa düzgün cümleyi kurana kadar kendini zorluyor :) sağol canım aa Yağız ın da YAĞIZ ÖNEN olarak video kanalı var abone olursan çok sevinir üye sayısı artsın diye umutla bekliyor :))) çok öpüyorum

      Sil
  4. Yağıza bbyıldım:) yavrum 5.sınıfa kadar hiç ödev kontrolcusu seçilmemiş şimdi ödev kontrolcusu:) yerim ya böyle çocukları...Elanın babacı oldugunu bir kez daha anladık...yöntemi tuttum denemeye başlıyorum cnm...teşekkürler sevgiyle kalın...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)))) ödev kontrolcüsü olmak ayrıcalıktır :) Ela = baba büyük aşk :) mutlaka dene emin ol kendinde bile farkı hissedeceksin ;)

      Sil
  5. Çoook sevdiğim bir etkinlik oldu bu. Aklımdaydı, söylesem blogda yazsa diyordum kendi kendime.
    Beni dün mutlu eden 3 şeyi hemen yazıyorum
    1-Küçük oğlumu doktora götürdüğümde umduğumdan daha az vahim olan sonuçla karşılaşmam.
    2-Yaptığım diyetin kıyafetlerime yansıması.
    3-İzlediğim bir video. Hem akılcı hem komik hazırlanmış bir video

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kalplerimiz birmiş ;) mutluluk sebeplerin çok çok artsın ;)

      Sil
  6. Hergün neden mutlu değilim diye düşünüyorum. Bakış açısındaki yanlışlığa bak. Okurken düşündürdü beni. Ben de Ali Baran ile uygulayağım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gerçekten bakış açısı çok önemli neye odaklanırsak kafamızda o yer ediyor Baran la uygularken dikkat et sende bu şekilde düşünmeye başlayacaksın ;)

      Sil
  7. Sabah vakti okuyup izledim ve cok mutlu bir gune basladim sayenizde. Cocuklar uzerindeki gozlemleriniz de cok yerinde, ayrica oglunuzun arada yanlis soyledigi kelimeleri rahatsiz olmadan dogru soyleyene dek tekrar edip tamamlamasi, kiziniza olan naif tavri takdire sayan, bol mutluluklar dilerim ve bu etkinligi bizim evde de uygulayacagimizi haber ederim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim bir nebze yüzünüzü güldürebildiysek ne mutlu :) kucak dolusu sevgilerrr

      Sil
  8. Ay yerim o arkadaşları!!! :))) Çok tatlılar Gülşah, maşallah.. Bu gerçekten çok güzel bir fikir, bizim depresif insanımızın hele nasıl ihtiyacı var..

    YanıtlaSil
  9. Bir ara Bilgiç yattığı zamanlar kötü düşünceler yüzünden uyuyamıyorum diyordu. Ben de ona o günle ilgili on güzel şey saymasını söylemiştim. Ona gelemese de en azından saymaya çalışırken uyuduğu için çok işimize yaramıştı :)

    Videoyu yarın sakin kafa izleyeceğim, öpüyorum şekerleri :)

    YanıtlaSil
  10. Ama bu harika bir şey.
    Biz de okulda gün sonunda çocuklara sorarız bugün seni en çok ne mutlu etti diye ?
    İnsanın kendini doğru ifade etmesi ve duygularını ortaya koyması çok güzel

    YanıtlaSil
  11. Çok hoş fikirmiş bu. Ben de akşam başlatayım hemen:)))

    YanıtlaSil
  12. Videoyu çok severek izlemiştim ,aralar da arkadaşlar demiyorlar mı bayılıyorum:)))
    Çok güzel bir alışkanlık bu geliştirilebilir de dün arkadaşımın kızına(aynı yaşlara yakın onun da kızları var) bahsettim sizin bu faaliyetinizden çok hoşuna gitti:).
    Gülşah!cım ayrıca hediyemiz için tekrar teşekkürler .

    YanıtlaSil
  13. Çok güzelmis ben de yapayim evde.

    YanıtlaSil
  14. Allah bağışlasın çok güzel ve çok akıllılar maşallah =). Rabnim nazarlardan kkorusun. UYgulama çok güzelmiş bir deneyelim bakalım bşzden 3 mutluluk çıkacakmı =). Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  15. Maşallah kuzucuklara :) Çok güzel bir etkinlik olmuş.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  16. Çok güzel bir uygulama gerçekten, ev arkadaşlarımla da paylaşıcam bu konuyu belki bizde yapmaya başlarız kim bilir :)

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe