31 Oca 2017

Süt Dişlerde Çürük Tedavisi

Süt dişlerde Çürük Tedavisi

Diş konusu bizim ailenin en büyük sorunlarından biridir. Bu konuda kendi annemden bana geçen benden çocuklarıma uzanan zorlu bir mücadelemiz hep var.

Yağız süt dişleri konusunda sıkıntı yaşamamıştı. Fakat kalıcı dişlerinde kanal tedavisi olacak kadar sorunlar oldu. Düzenli bir şekilde kontrole gitmesi gerekiyor. Ela ise daha çok küçük olmasına rağmen süt dişlerinde son 6 aydır ciddi çürükler oluşmaya başladı. Bir kaç diş hekimi gezdik ama yaşı ufak olduğu için, değil muayene olmak koltuğa oturup ağzını bile açmadı. Bir kaç ay bekleyip yine denedik fakat Ela' yı ikna etmek mümkün olmadı. Tabii bu arada diş ağrıları başladı.

Çocuklara bakan diş hekimlerinin çocukla iletişiminin çok önemli olduğunu bir kez daha görmüş oldum. Kimi doktor çocukla hiç konuşmadan direk bizimle sohbet etti. Kimisi ikna etmeyi bile denemeden direk genel anestezi önerdi. Genel anesteziden korktuğum için hiç düşünmedik bile. Fakat çürüklerin ilerlemesi ve ağrılarının artması bu konuyu iyice düşünmemize sebep oldu.

Son bulduğumuz diş hekiminin ilgisi ve detaylı konuşmasıyla Ela' nın dişlerini genel anestezi altında yapılmasına karar verdik. Bu konuyu araştırırken karşıma sedasyon yöntemi de çıktı.

Sedasyon yöntemiküçük yaşlarda olan çocuklarda sıklıkla kullanılır. Ayrıca psikolojik olarak korkusu olan hastalarda da başarılı bir yöntemdir. Yapılacak olan işlemin süresi kadar derin uyku damar yolu ile hastalara verilir. Hekim tarafından tedavi uygulanmaya başlar. Bu uygulama yapılırken bir anestezi uzmanı hastanın yanında bulunmaktadır. Solunum faaliyetlerini, kan basıncını kontrol eden anestezi uzmanı gözlem yapacaktır. Tedavi bittikten sonra, hasta uyandırılır.

Bu yöntem bize pek uymadı çünkü genelde kısa işlemler için uygulandığını öğrendim. Ela' nın ağzında 2 tanesi yoğun olmak üzere 6 çürük vardı. Yani işlemleri uzun sürecekti bu yüzden genel anestezi daha mantıklı geldi. 

Karar verdikten sonra geçtiğimiz hafta hemen işlemlere başlandı. En çok ameliyathaneye inerken Ela' nın ağlayacak olmasından korktum. Çünkü fazlasıyla hastane ve doktor korkusu olan bir çocuk ve böyle bir şeyi yaşaması bu korkularını daha çok arttırabilir diye düşündüm. Fakat öyle olmadı babasının kucağında ameliyathaneye indiler ve iğne bile göstermeden maske ile uyuttular. Uyuduktan sonra damar yolu açıldı ve o uyanmadan iğneler çıkarıldı. 1 saat süren işlemden sonra ağzında ki tüm çürükler temizlenmiş oldu. Dışarıda beklemek dünyanın en zor işiydi. Çıktığında uyuyordu ayılmaya başlamasıyla ortalığı inletti. Normalde uykusundan bile asabi uyanan Ela' nın narkozdan ayılmasının kolay olmayacağını zaten tahmin ediyordum. 

İşlemler bittiğinde oluşacak çürükleri engellemek için flor uygulaması yapıldı. Bu uygulamayı aileden onay alarak devlet okullarında da yapıyorlar fakat gelişi güzel her çocuğa uygulanmaması gerektiğini de belirttiler. 

Hastaneden sonra çocuk hemen normal hayatına dönebiliyor. Ağzında da hiç bir şişlik kalmıyor. Kulağım ağrıyor yemek yiyemiyorum diyen Ela üzerinde deneme yaptık sevdiği şeyleri yiyebiliyordu.

Çok şükür biz atlattık. Ela' nın isyanlarını nazını, kaprisini saymaz isek gayet başarılı ve kolay bir yöntem burada sadece narkoz alacak olması insanı korkutuyor fakat anestezi uzmanının söylediğine göre yoğun bir narkoz verilmiyor. 

Bu süreçte süt dişleri nasılsa geçici tedavi ettirmeyin diyende oldu. Fakat bu ileride ağız sağlığını ciddi ölçüde bozacaktı. Zaten fazlasıyla düşünüp beklediğimiz için 2 azı dişinin çürükleri çok ilerledi ve yanındaki dişlere de zarar vermeye başladığını öğrendik. Yani nasılsa geçici diyerek çürüklerin tedavisini ertelemek çok mantıklı değil. Ve nasılsa dökülecek diyerek diş fırçalamayı atlamak yapılan en büyük hataların başında geliyor.

Diş hekiminin bu konuda ciddi uyarıları oldu. Dişler sabah akşam mutlaka fırçalanmalı. Çok abur cubur tüketen bir aile değiliz fakat masum gördüğüm süte katılan nesquik bile dişlere ciddi anlamda zarar veriyormuş. Dişlere yapışan jelibon gibi şekerleri Ela çok sever fakat konuştuk artık almayacağız diye anlaşma yaptık. Meyve suları, kinder gibi çikolatalarda artık hayatımızda olmayacak. 

Hayatımızda olmayacak derken evde olmayacak tabii ama maalesef etrafımızda herkesin çocuklara şeker, çikolata gibi şeyleri düşünmeden verme gibi hareketleri var. Bu konuda okullar bile hata yapıyor. Topluca yanlış beslenmenin içinde bulunuyoruz. Ve çocuklar bu ürünlere fazlasıyla düşkün. Sadece tadına baksın ya da şeker vereyim sussun diyerek verilen her şey çocukların sağlığını ciddi anlamda tehdit ediyor. 

Elbet sıfırlamak mümkün değil ama bu konuda biraz daha seçici davranmak zorundayız. 

Süt dişlerin tedavisi yaşı küçük olan çocuklar için zor fakat geçici bir durum bu dönemde edinilen alışkanlıklar ise kalıcı dişlere fayda sağlayacaktır. Bizde genetik sorunlarda var bu yüzden daha çok dikkat etmemiz gerekiyor.

Sormak istediğiniz bir şey olursa mailden ulaşabilirsiniz.

Sevgiler,






16 yorum:

  1. MERHABA,AYNI ORUN BİZDE DE VARDI.BİZİMKİ BİBERON ÇÜRÜĞÜ TARZINDA İDİ.DİŞLERİNİ DÜZENLİ FIRÇALAŞAMSINA RAĞMEN DİPLERİNDEN ÇÜÜMEYE BAŞLADI.DOKTORLARA AĞZINI AÇMADI.EN SON BİZDE NARKOZU DÜŞÜNDÜK AMA CESARET EDEMEDİK.NARKOZLA İŞLEM YAPILACAĞI ZAMAN YAZI İMZALATILIYOR.HER TÜRLÜ YAN ETKİ GİBİ DURUMLARI KABUL ETTİĞİMİZE DAİR.BİZDE İSTEMEDİK.KORKTUK.BİZİM ŞANSIMIZ KIZIMIZIN DİŞLERİ AĞRI YAPMIYORDU.VE İŞLERİNİ ERKEN DÖKMEYE BAŞLAYINCA(ANA SINIFINA BAŞLAMADAN ÖNCE)KAYGIMIZ GİTTİ.SIRAYLA ÇIKIYORLAR.HATTA GEÇEN SALLANAN İŞLERİNİ BİZ ÇIKARTAMADIK UÇLARI OLMADIĞI İÇİN , DOKTORA GİTTİK KOLAYCA ÇEKTİRDİ.YANİ 1 YAŞ BÜYÜMESİ BİLE DOKTOR KORKUSUNU AZALTMIŞTI.ŞİMDİ ÇOK RAHATIZ.AYNI SORUN 2. KIZIMDA OLUŞMAYA BAŞLADI.2. KIZIMA BİBERON MAMA VERMEDİM AMA 2,5 YAŞINDAA OLMASINA RAĞMEN ÇÜRÜKLER VAR.2 YAŞINA KADAR ANNE SÜTÜ ALDI.YIOĞURDA YADA İNEK SÜRÜNE ASLA ŞEKER KATMAM,EMZİKLERİ ŞEKERE BATIRIP VERMEM AMA ONDA DA OLDU.ŞEKER ABUR CUBUR TARZINI ALMAMAYA ÇALIŞIYORUM ALSAM BİLE KİNDER SÜT DİLİMİNİ TERCİH EDİYORUM AMA DEDİĞİNİZ GİBİ ANNEANNE BABAANNELER ALIP GETİRİYORLAR.FAKAT BAKIYORUM DHA FAZLA ABUR CUBUR YİYEN ÇOCUKLARDA ÇÜRÜK YOK BENİM KIZLARIMDA VAR.BURADA DA GENETİK OLDUĞU DÜŞÜNCESİ AĞIR BASIYOR.ÇÜNKÜ BENDE DE ERKEN ÇÜRÜME PROBLEMİ VARDI.ŞİMDİ KIZLARIMDA DA VAR.DİŞ YAPILARINI BENDEN ALMIŞLAR DİYORUM.:((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Genetik bir durum bu sanırım çok abur cubur yiyip hiç çürüğü olmayan çocuklarda var. Sizde benim gibi yanılgıya düşmüşsünüz kinderlerin hepsi zararlıymıs annemler bile en masum kimder süt dilimi diyerek ondan alırlardı ama maalesef en tehlikeliler arasında :(

      Sil
  2. Geçmişler olsun çok şükür atlatmışsınız:)

    YanıtlaSil
  3. Ahhh o dişçi korkusu...
    Ben de zor oturanlardanım o koltuğa. O yüzden çocukları çok iyi anlıyorum...

    Haletmenize çok sevindim. Ela ile çok büyük bir iş başarmışsınız...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bende öyleyim maalesef ya :( sevemedim gitti o koltuğu. atlattık bidaha olmaz umarım :)

      Sil
  4. Diş hastanesinde çalışan bir olarak,gayet aydınlatıcı yazmışsınız.Keşke böyle bilinçli anne ve babalar artsa...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim zor bir süreç ama ihmale gelmemesi gerek

      Sil
  5. Ahhh çok geçmiş olsun . Ela için zorlu bir süreç olmuş.
    Maalesef ki çocukları şekerle sevindireceğini düşünen büyükler var. Bu alışkanlık ne zaman son bulacak bilmiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maalesef büyüklerin cok etkisi var bu durumlarda ciddi uyarmak gerek

      Sil
  6. Geçmiş olsun:( Eda maşallah karizma:)

    YanıtlaSil
  7. Merhabalar.
    Önce geçmiş olsun dileklerimi sunuyorum. Süt dişlerinin bile kıymetini bilerek onları tedavi ettirmek, gerçekten çocukları ile ilgilenildiğinin bir göstergesidir. Benim de iki torunum var, çocuklar daha önce hem akşam, hem de sabah dişlerini fırçalıyorlardı. Şu son zamanlarda onların dişlerini fırçalama alışkanlıklarını kaybettiklerini fark ettim. Torunların sallanan süt dişlerini iki parmağımla tutup ben çekerim. Bu yaptığım doğru mu, yanlış mı bilmiyorum ama, bu zamana kadar çok dişlerini çektim, herhangi bir sıkıntı yaşamadık.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  8. Geçmiş olsun çok. Dişçiden ben bile nefret ediyorum, Ela'ya fazlaca hak verdim (:

    YanıtlaSil
  9. süt dişleri çürüdüğünde ardından gelecek dişleri güzel ve sağlıklı olur inşallah , geçmiş olsun..

    YanıtlaSil
  10. Eskiden hemen alırlardı, şimdi dolgu vs yapılıyor... Geçmiş olsun kuzuya

    YanıtlaSil
  11. Biz süt dislerinde sorun yasamadik çok sükür bakalim kalici dislerde neler olacak.

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe