21 Haz 2017

Çocuklar İçin YOUTUBE Tehlikesi


Haberlerde okudum 7-10 yaş arası bir grup çocuk youtube dan bomba yapımı izliyorlar ve izledikleri şekilde plastik damacana içine aseton ve çatapat atarak kibritle ateşliyorlar. Sonrası vahim bidon alev alıp çocuğun birinin yüzüne geliyor ve vücudunda ciddi yanıklar oluşuyor. Daha da kötüsü gözünün korneasında yanık var. Çocuk hastanede tedavi altında umarım hasar kalmadan iyileşir.

Sadece bu yaş grubunda mı bilmiyorum ama benimde etrafımda gördüğüm hatta Yağız da dahil bir çok çocuk youtube videolarına fena halde sarmış durumdalar. İzledikleri tüm deneyleri evde yapmaya çalışıyorlar. En son geçen yıl Yağız türk kahvesi ve limon karışımın üzerine 7 tane domates yeme deneyi yapmış ve gece boyu istifra etmişti. Bu ona ders oldu şimdi en azından izlediklerini denemiyor. Umarımda yaşadıklarını unutup tekrar cesaretlenmez.

Youtube tabletlerden silsekte google aramalarından youtube videoları çocuklar tarafından çok rahat izleniyor. Ela'nın da arada canavar şekline girmiş elsa bebeklerin birbirlerini korkutmalarını izlediğine şahit oldum. Çakal yazma bilmiyor ama arama butonunda mikrofona konuşarak istediği videolara ulaşıyor. Şimdilik eline başında oturacaksam telefon ve tablet veriyorum.

Ama bu da çözüm değil !!!

Hangisinden nereye kadar telefon ve tablet kaçırabilirim bilmiyorum. Süre kısıtlaması da bu konuya çözüm değil izleyecek olan çocuk 5dk içinde de izler. Başında otursak hiç birimizin o kadar vakti yok. Ela daha bir kontrol edilebilir ama Yağız gibi 11 yaşında ki bir çocuğun başında oturmam çok zor.

Bu tür videolar yayınlanmaya devam ettikçe ve birileri bu akıma engel olmadıkça çocuklar her zaman risk altındalar.

İşin riskli kısmı haricinde bir de sürekli video çekme hevesleri var. Şu acılı cips uğruna kamera karşısında kime acı gelecek acaba derken çocuklar resmen cipse alıştı. Yeni bir şey aldıklarında hemen açmıyorlar. Çünkü kamera karşısında video çekerek açıp tanıtım yapıp öyle açıyorlar. Bacak kadar çocuklar ürün tanıtımı yapıyorlar yani :)

Video çekme kısmında çektikleri şeyleri takip ettiğimiz sürece bir sıkıntı görmüyorum. Fakat izledikleri konusunda engel olmadığım noktada denedikleri şeylerin başlarına açacakları sıkıntıları konuşmaktan, detaylı anlatmaktan başka elimden bir şey gelmiyor. 6 yaş altına ciddi bir tablet/telefon kısıtlaması tehlikeyi bir nebze olsa azaltır. Fakat büyük yaş grubunda ki çocuklara katı kurallar koymak yerine sürekli konuşmak gerekli. Özellikle izledikleri konusunda gün içerisinde mutlaka sohbet etmeye çalışın ve google arama geçmişinden hangi sitelere ve hangi kanallara girdiklerini çaktırmadan kontrol edin.

Keşke elimizden gelse hukuk yoluyla bu tarz riskli videoların kaldırılmasında payımız olsa...

Not: Bir insan Elsa gibi sevilen bir karaktere, doğum yaparken canavarlaştığı bir şekile sokup neden çocukların izlemesine sebep olacak video çekip yayınlar aklım gerçekten almıyor.

Siz ne gibi önlemler alıyorsunuz?





14 yorum:

  1. Ben de bu konuda dertliyim. Bir adam iki koca kızıyla saçma sapan videolar çekmiş, ağızlarında emzik üçü de sürekli ağlayarak Bir şeyler istiyor ya da tehlikeli hareketler yapıyor. Ali Baran da bulmuş onları onlar gibi davranmaya başladı. En son tableti vermedim eline, telefonları bozdun açılmıyor hiçbir şey diye kandırıyoruz almıyor eline :) Neyse gel zaman git zaman baktım izlemiyor artık. Sonra itiraf etti anne Ben sen yokken izliyorum diye. Ağzım açık kaldım. Çok şükür unuttu onları ama şimdi de survivor manyaklığı başladı. Sürekli izleyip evde dışarıda ne görse yarış parkuruna çeviriyor. Bu da geçecek inşallah diye unutla bekliyorum :)

    YanıtlaSil
  2. Allah'ım yardım etsin... Daha çocukları nelerden koruyacağız?

    YanıtlaSil
  3. Çok ciddi bir konuya değinmişsiniz gerçekten. Hatta bununla ilgili yakın bir zamanda ben de yazmayı düşünüyorum. Çoğu aile tehlikenin farkında değil.

    YanıtlaSil
  4. Benim de kızım 10,5- oğlum 9 yaşında. Evet kış boyunca internet ve tabletten tamamen uzaklardı ama okulların kapanmasıyla birlikte bu sorun karşımıza çıktı tekrar. Öncelikle güvenli paket yaptık interneti. Youtube dan video izlemeye bayılıyorlar. Uzaktaki arkadaşlarıyla- kuzenleriyle online oyunlar oyunlar konuşarak. Önlem olarak sadece konuşuyorum-uyarıyorum-anlatıyorum. Artık neyin doğru neyin yanlış olduğunu az çok biliyorlar. Söylediğiniz gibi videolara ne kadar engel olabiliriz bilmiyorum. Yalnız çoğu arkadaşlarının birer kanalları var youtube da :(

    YanıtlaSil
  5. İzletmemeye çalıştıkça iyice dikkatlerini çekiyor,gizli saklıya geçiyorlar, sanırım kontrol altında birlikte izleyip konuyla ilgili yorum yapmak en mantıklı çözüm.

    YanıtlaSil
  6. Aynen katılıyorum sana Gülşahcım Görkem büyük olduğu için onu takip etmek daha zor tabi. Youtube da izlediği şeyleri benim hesabım üzerinden izliyor böylece ben izlediklerini geçmişten bakabiliyorum. O daha çok playstation oyun hilelerine ve oyun hedeflerine takmış vaziyette. Bol bol konuşmak en iyi denetleme yöntemi gibi görünüyor şu durumda :(

    YanıtlaSil
  7. Arda küçükken çok yaygın değildi neyse ki bu durum çok popüler olduğunda ise kendi doğru yanlış ayırt edecek yaşa gelmişti..

    YanıtlaSil
  8. Aa!!! Bilmiyordum inan, çok şaşırdım. Bu zamanda çocuk sahibi olmak ne kadar zor:((youtube'a engel koymak lazım o zaman. Ama nasıl olacak?

    YanıtlaSil
  9. Merhabalar.
    Gerçekten bu çok önemli konuyu ele alıp, bu yararlı makaleyi paylaştığınız için teşekkür ederim. Devletin bu konuda yaptığı bir şeyler var mı bilemiyorum? Sözün gelimi, bilip bilmeden hemen ön yargılarımızla sorumlulara yükleniveririz. Ama devlet (ilgili bakanlıklar) bu konuda gerekli tedbirleri almalı. Çocuklarım değil ama torunlarım bilgisayarın başında, hatta eline cep telefonlarını alanlar bile oldu. Çocuklarımızı bu tehlikeden nasıl uzak tutarız bilemiyorum. Bilgisayarın başındaki çocuğun her hareketini sürekli takip edip anında müdahale etmemiz imkansız. Bu konuda yazılmış engelleme proğramlarını devreye sokmak gerekiyor. İnternet çocuklarımız için çok tehlikeli bir mecra. Bu konuda uzmanlarımızın araştırmaları sonucu elde edecekleri bir takım engelleme yazılımları ile soruna bir çözüm getirmeleri gerekir. Gerekirse devlet, bu alanda çalışma yapacak uzmanlara gerekli her türlü desteği de vermelidir.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  10. Benim bu konuda sıkıntılarım var benim yaramazı uzak tutamıyorum :(

    YanıtlaSil
  11. Ah ah şimdiki çocuklara o kadar üzülüyorum ki 😞

    YanıtlaSil
  12. Küçük yaşlarda aman oyalansın az dinleneyim,iş yapayım diye ellerine verilen teknolojik aletler bağımlılık haline geliyor ne yazık ki.Sonra da önüne geçilemiyor.Bu konuda ebeveynlere büyük sorumluluklar düşüyor,bunun en başında da kurallar konusunda istikrarlı olmak bana göre.Bir yerden taviz verildiğinde ne çocuk sizi dinliyor ne de sizin sözünüz geçiyor artık.Her ebeveynin bu konuda aldığı tedbirler farklıdır muhakkak.Ben okul döneminde kullanımı yasaklayıp hafta sonu tatilde okul ödevleri yapıldıktan sonra kalan zamanda izin veriyordum tablet kullanımına.İzlenilen videoları göz ucuyla kontrol edip arada sırada çok ilgimi çeken bir videoymuş gibi sorular sorarak içeriğini öğrenmeye çalışıyordum.Bir de kullanım için bir süresi vardır..Bu konuda arada sırada bu gibi cihazların çocukların sağlığı üstündeki olumsuz etkileri de yaşına uygun hatırlatırım..Şu an daha söz dinleme yaşlarında oldukları için belki gelecek için de yararı olur diye umut ediyorum..

    YanıtlaSil
  13. arkadaşımın torunlarından biliyorum hatta bu akşam senin yazından bahsedip aman dikkat et canım dedim anne baba çalışıyor çocuklar telefondan ayrı zor duruyor yazık evcilik bile oynuyor sırf dikkatleri dağılsın diye ilk yorumdaki o ağlayan çocuk videosunu da 3 yaşında minnak nereden buluyorsa açıyor neyse ki babası buna son verdirdi çok zor canım yaa Hepinize tüm genç annelere kolaylıklar diliyorum.

    YanıtlaSil
  14. Anlattigin örnek korkunç. Ben kizima internet hiç kullandirmiyorum ama ogullarimi da bir yere kadae kontrol edebiliyorum.

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe