1 Şub 2017

PALM Yağı Meselesi

Hurma Yağı

Evimin en tatlı kavanozunun en tehlikeli yiyecekler arasında olduğunu duyduğumdan beri kafamda deli sorular var. Çocuklar nutella kavanozunu pek görmez ama ben canım her tatlı istediğinde mutlaka el atarım. Çikolata, şeker, tatlı o kadar sevmem ama bu kavanozun yeri bende ayrıydı.

İnternette bir sürü haberler dönüyor. Nutella üreten firma Ferrero kendilerini aklamaya çalışırken ortalara bir sürü Palm Yağı haberleri yayılmaya başladı. İtiraf edeyim bu haberleri duyana kadar Palm Yağından haberim yoktu.

Palm Yağı Nedir?
Palmiye meyvesinden edilen bir yarı katı bitkisel yağdır. 
Özellikle Malezya ve Endonezya 'dan elde edilen palm yağı pek çok üründe kullanılıyor. Bunun en önemli nedeni ise diğer yağlara göre daha uygun ve dayanıklı olması...

Palmiye yağı olarak da bilinen palm yağı kalorisi yüksek ve doymuş yağ açısından da zengin bir yağdır. Palm yağı margarin yapımı, kızartma yağı ve yemek pişirme yağı olarak kullanılır. Palm yağının sağlık üzerinde çeşitli zararları mevcuttur. Avrupa Gıda Güvenliği Otoritesi (EFSA) tarafından hazırlanan raporda palmiye yağının kansorojen olduğunu duyurdu.

Palmiye yağında doğal olarak bulunan palmitrik asit, kilo alımı ve obezite riskini artıran yağ asitleri içerir. 

Palm yağı da palm çekirdeği yağı da kolestrol içermemesine rağmen, bu yağlarda bulunan yüksek miktardaki doymuş yağlar, damarlarda birikerek plak oluşturup kalp hastalığı riskini artırabilir. 

Bir çok üründe kullanılan bu yağ oldukça zararlı olduğu AB otoriteleri tarafından onaylanırken ülkemizde de bir çok gıda üreticisi bu yağı kullanıyor. Ülkemizde palm yağı yada hurma yağı olarak adlandırılan bu yağlardan yapılan ürünler raflarda  yer alıyor ve tüketiciler tarafından tüketiliyor. Hurma yağı yazılması tamamen algısal olduğundan etiketinde hurma yağı yazan ürünlerde palm yağı türündendir.

Bu konuda Canan Karatay'da açıklama yapmış; "Bu yağ bitkisel ve çok yüksek miktarda omega 6 içerir ve omega 6 da maalesef iyi kullanılmadığı zaman bütün hastalıkların temelinde o vardır. Bütün bitkisel yağlı çekirdeklerden elde edilen bu yağlar, sadece palmiye değil, mısır özü yağı, ayçiçeği yağı hepsi hemen bozulurlar ve trans yağ meydana gelir. Trans yağlar da kronik dediğimiz hastalıklar ve başta kanser olmak üzere her türlü hastalığın nedenidir. Çünkü trans yağlar vücuda girdiği ve hücrelerimizin zarına yerleştiği zaman her türlü hücrenin normal fonksiyonunu bozmaktadır ve bağışıklık sistemini çökertmektedir."

 Bu yağın kullanımının çocukları ve yetişkinleri etkilediğini de vurgulayan Karatay, şöyle devam etti:"Çocukların bünyeleri daha hassas ve büyüme çağındalar. Daha fazla kullandıkları, daha fazla sevdikleri için daha da çok sevdirmeye yönlendirildikleri için bütün çocuklar bununla büyümüş durumda. Şimdiki gençlerden 'Ben onu yemeden yapamam' diyen var. 'Her gün bir kavanoz yiyerek büyüdüm' diyenler var. Bütün bunlarda hakikaten kronik/dejeneratif hastalıkların hücresel düzeyde temelinin atılmış olduğunu düşünüyorum."Zeytinyağının en sağlıklı yağ olduğunu anımsatan Karatay, "Zeytinyağı da rafine olduğu zaman tehlikelidir. Bütün yağlar rafine olduğu zaman kanserojen olurlar." ifadelerini kullandı.

Lütfen bu linkten hangi marka ve ürünlerde Palm Yağı var bir okuyun.

Şimdi tüm bunları okuyup hangi ürünlerde Palm Yağı olduğunu görünce aklıma bir sürü şey geldi. Öncelikle en masum çikolata olarak gördüğüm kinder (özellikle süt dilimi) beni çok şaşırttı. Eve kinder den başka çikolata almadığımı özellikle belirtmek isterim. Bu markayı diş hekimi de söylemişti. Listede ki bir çok ürün çocukların en sevdiği abur cuburlardan oluşuyor. Eskiden bu kadar paketli gıda yoktu ve bugün ki kadar kanser yaygın değildi. Bunları düşündükçe çocuklarıma yedirdiğim her şeyden korkmaya başladım. Ve ciddi anlamda sıfırlamam mümkün olmasa da eleme yoluna gidiyorum. Şimdilik piyasada içerik olarak en masum bulduğum çikolata TADELLE oldu. Kendime de nutella yerine Sarelle aldım. Hiç yemeyeceğiz diyerek kendimi kandırmanın anlamı yok. Ne kadar az paketli gıda tüketirsek o kadar iyi diye düşünüyorum.

Önerileriniz varsa seve seve kabulümdür 😉

Sağlıklı günler,



kaynak
kaynak
kaynak

31 yorum:

  1. Çok güzel bir yazi olmus canim ben de seninle ayni durumdayim. Sadece kinder aliyoruz cocuklara onda da var ama o kadar cok üründe var ki.yemeklerde hep zeytinyagi kullaniyorum yillardir. Nutellayi cocuklar da cok seviyor palm yagsiz muadilini arastiriyorum ben de burada.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kinder yerine tadelle al boşver iyice gözüm korktu hepsinden :/

      Sil
  2. Merhaba, bende nutelladan vazgeçip sarelle alıyım diyordum ama içinde bitkisel yağ var yazıyor. Sarelleye bir kaç defa yazdım faceten cevap alamadım ve ne yağı oldugunu bilmediğim için onu almayı da bıraktım.
    Şu anda tahin-pekmez ikilisiyle baya iyi anlaşıyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla doğru en güzel tahin pekmez gerçi onun bile doğalını bulmak iyice zorlaştı

      Sil
  3. Bizim çikolatalı ürünlerle aramız yok ama fındık ezmesi yiyoruz :) Bu içeriklerden tamamen kaçmak mümkün değil ne yazık ki, ben düşündükçe de takıntılı olmaya başlıyorum gibi geliyor. Elimden geldiğince uzak durmaya çalışıyorum. Ne kadar paketli gıda tüketmezsek o kadar iyi gerçekten. Tadelle süper bilgi oldu ama :D Ellerine sağlık Gülşah'cım, sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. takıntılı oldum bile ben ya :( abur cubur düşkünü bir aile değiliz ama bu bol katkılı içerikler insanın gözünü korkutuyor. teşekkür ederim cnm sağlıklı günler dilerim ;)

      Sil
  4. Gülşahcım mühim bir konu evet aynen bizim evden de hiç eksik olmaz nutella. Amma lakin bilimsel olarak kesin kanıtlanmış bir durum var mı? Kafamda tam netleştiremedim. Zaten senin de bahsettiğin gibi en iyisi ambalaja giren ürün tüketmemek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Palm yağını özellikleyabancı sitelerden araştırabilirsin cnm bu konuda çok fazla olumsuz yorum var.Avrupa gıda otoritesi de bu zararları onaylıyor. Çok iyi içerik incelemesi yapmak gerekiyor.

      Sil
  5. Ovomaltine.. Pahalı ama malttan yapılıyor, sağlıklı (şekeri saymazsan)

    YanıtlaSil
  6. Merhaba yeni kesfettim takibe aldım sizide beklerim😊http://sukranceliker.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
  7. kesinlikle paketli gıdalara bir dur demeliyiz..bazen mümkün olmayabiliyor ama sağlık bu..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. elimizden geldiği kadar kaçsak kardır diyoruz artık

      Sil
  8. Bence çok gereksiz büyütüldü. Senelerce yedikte ne oldu? Hiçbir şey. Bu arada bloğunuzu beğendim, takibe aldım banada beklerim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla son zamanlarda hızla artan kanser hastalarını ve ufacık hasta cocukları düşününce olanlar oluyor gibi geliyor bana. İlla başımıza gelmesi gerekmiyor iyi araştırmak gerekli. Teşekkür ederim bloğuma hoşgeldiniz.

      Sil
  9. Çok açıklayıcı bir yazı olmuş emeğinize sağlık . Bende bu konuda bir yazı yazayım diyordum .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederimmmm bu konuyu unutturmamak gerekli

      Sil
  10. Faydalı bir yazı olmuş..

    YanıtlaSil
  11. İtiraf edeyim ben de ilk kez duydum bunu. Bundan sonra daha dikkatli olacağım. Bilgilendirdiğin için çok teşekkür ederim ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende nutella davasından sonra öğrendim. ben teşekkür ederim ;)

      Sil
  12. Palm yağı son günlerin konusu oldu bende araştırıyordum konuyu tam zamanında ele almışsın emeğine sağlık..

    YanıtlaSil
  13. Güzel yazı olmuş, ben nutella yerine az zararlı Torku'yu tercih ediyorum, özellikle fındık kremalısını :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Torku yu da inceledim nutella ile aynı içeriğe sahip :)

      Sil
  14. Gülşah linkte bulunan gıdaların birçoğu evimize giren, çocukların severek tükettiği gıdalar. Aslında en doğrusu abur cubur olarak nitelendirdiğimiz bu gıdaların hiçbirini evimize sokmamak. Abur cubur yerine çocukların taze meyve tüketmesini sağlamak. Hangi gıdalarda palm yağı olduğunu görünce inan şok geçirdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu tadları alan hangi cocuk artık bırakır ki hepsi bağımlı olmuş durumda ne kadar azaltırsak o kadar kardır mantığındayız artık yapacak bir sey yok. Lİstede ki ürünleri görünce bende çok şaşırdım

      Sil
  15. Kesinlikle Palm yağının türlü türlü zararları olduğuna katılıyorum ancak yediğimiz besinlerde sadece Palm yağının zararlarını ortaya koymak diğer katkı maddelerini de göz önünde bulundurmamaktır birazda.Sadece palm yağı değil;tatlandırıcılar,adını bilmediğim kanserojen içerikli jelatinler yada herhangileri yani bu Palm yağı meselesi birazda markaların rekabetinden kaynaklı olarak bu kadar gündem haline geldi bence senelerce çikolata mutlu eder dediler ancak asıl mutsuzluk edermiş haberimiz yokmuş bu sadece ''x markasında palm yağı var diğer z markasında yok yiyebiliriz'' gibi bir düşünce ye meyil olmaz umarım çünkü pakette ki çoğu şey palm yağı olsun olmasın zararlı kendim başta olmak üzere umarım şu tür şeyleri bırakabiliriz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru hepsini kökten kısıtlamak gerekli sadece Palm Yağı da değil aslında şekerli gıdaların hiç biri 5 yaşına kadar çocuklara verilmemeli. Ya da olan oldu verdik artık nasılsa hepsinde katkı var diyerek de yola devam edilmemeli ne kadar azaltırsak kardır tüm paketli gıdalar özellikle gelişim evresinde olan çocuklar için ciddi tehdit oluşturmaktadır.

      Sil
  16. elinize sağlık..çok değerli bilgiler vermişsiniz..sayenizde bende daha yeni farkettim..çok dikkatli olmakta yarar var..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim ne kadar dikkat edersek o kadar kardır.

      Sil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe