25 Ara 2015

Çalışma Düzeneği

Geçtiğimiz günlerde eşim dizinden ameliyat olunca en zorlandığım konu işe gitmek zorunda olmam oldu. Evet bir hafta kendime de rapor aldım ama eşim 1 ay evde olacaktı ve Ela da baba ile kalacaktı. Hasta bir baba ve 2 yaş sendromun da olan bir bücürü aynı evde varın siz bir düşünün.

Ülkemizde annelere verilen doğum izinleri bile sorunluyken hasta eşime bakmak için tabii ki iş yerinden 1 ay izin bekleyemezdim. Ama biz anneler bu psikolojiyi çocuklarımızı hasta haliyle bırakıp işe gitmek zorunda olduğumuz da da yaşıyoruz.

Şimdiler de haberler de çok sık duymaya başladığım bir konu var; çalışan anneler çocuğunun okul saatine göre işten erken çıkabilecekmiş. Yalan değil bir an inandım ve sevindim bu habere. Yağız ın okulu dönüşüme girip tam güne geçince ( 09:00 - 14:40) bu çocuk okuldan çıkınca ne yapacak diye bayağı zorlanmıştım.( TIK TIK)  Etüde verip sorunu çözdük ama etüdde 17:00 de bittiği için aksam 19:00 a kadar çocuğun evde yalnız kalmasını ailecek kabullenmiştik. Hadi yaşı büyük, hadi sitede güvenlik var, konu komşu var diyerek teselli ettik kendimizi. Bu haberi okuyunca "inşallah belki bir şeyler değişir çocuğumu kendim karşılarım"dedim ama nafile.

Meğer anneler öğlen bir saati kullanmayıp (yani öğlen yemeğinden fedakarlık ederek) akşam erken çıkabilecek veee bu bile özel sektöre değil sadece kamu da çalışan annelere özel bir şeymiş.
(kamuda bile çalışıyor olsa öğlen saatinden fedakarlık edilmesinin istenmesi de ayrı bir saçmalık ne yani nefes almadan mı çalışmak gerekiyor?)

Ne safım ya tabii ki kamuya olacak bende kendim için diye seviniyorum bide. Kamu çalışanı anne özel sektörde çalışan anneye göre devlet gözünde daha bir üstün durumda. Bunu biliyorken bir an heveslenmem benim saflığımm. çok pardon...

Kısaca bu ülkede çalışan kadına umut yok. Ya kariyer yapacaksınız ya çocuk bakacaksınız ya da bu düzene kendinizi sıkıştırarak ikisini birden yapmaya çalışacaksınız. Hangisi işinize gelirse ya da hangisini becerebilirseniz kararı size kalmış. Ha bu arada bu kararı vermek size kalmışsa yine de şanslısınız.

Cem Davran (oyuncu) geçenlerde bir tweet attı ortalık karıştı: "Çocuğu anne büyütür. Bırakın bu kariyer de yaparım triplerini" yazmış. Maalesef okumuş okumamış fark etmiyor zihniyet böyle. Bu kadar kadına şiddete hayır derken, her gün kocaları tarafından öldürülen kadın haberlerini okurken bu mantıkla oturduğu yerden bir insanın duyarsızca tweet atması akıl alacak iş değil.

Bu olanlara bakınca günümüzde ki kadına bakış açısını değiştiremeyiz ama büyüttüğümüz erkek çocuklarını bilinçli yetiştirerek en azından gelecekti ki kadına bakış açısını değiştirmekte anne olarak etkin bir rol alabiliriz değil mi?

Sevgiler,

21 yorum:

  1. Merhaba canım,

    gerçekten zor ikisini idare etmek. Türkiye'de bir annenin çalışmaması için elinden gelenini yapıyorlar. Bu oyuncunun zihniyeti temeli oluşturursa ( ki öyle, devlet bile kadınlara sahip çıkmaya üşeniyor) biz bayanlar daha çoook uzun zaman bu şekilde devam ederiz.
    Kendimi misal olarak vereyim: ben almanya'dan buraya gelin geldim ve 1995 ten itibaren aralıksız 2011 e kadar çalıştım. Türkiye'ye yerleşip evlendim, bir kızım oldu ama o kadar peş peşe yaşadım ki işe başlamam ertelendi. 2016 da yine iş hayatına başlamak istiyorum ( artık iyice sıkıldım ve bütçemize de katkım olsun istiyorum) amaaaaa kreş dediğin belli saatte çocuğu alman gerekiyor. Eşim sabah 6 da servis ile gidip akşam 19.30 dan evvel evde olamıyor. Bizim hısım veya akrabağımız da yok gidip çocuğu alsın ki eminim bende akşam yedi'den evvel eve dönemem. Şimdi senin yazdığını okurken inan ki bende umutlandım ama nafile :(( part time iş bakıyorum şimdi ki o da çok nadir bulunuyor.
    3 çocuk yap evde otur mantığı maalesef bu gelirler ile ( hayat da pahallılaşıyor) pek mümkün değil... Yine çok yazdım kusuruma bakma ama bu konuyu gerçekten iki üç kelime ile geçiştiremedim.
    Sevgilerimle

    YanıtlaSil
  2. Özel sektörün durumu kamudan da beter. Ada'nın 1 yaşında sünnetini yaptırmıştık. Sünnet işleminden sonra Ada babasıyla eve gitmişti ben işe. Hadi bugün izinli ol olayı olmuyor malesef..Türkiye'de zaten bazı kesimler kadının eve tıkılmasını istiyor değil ki kolaylıklar sağlasınlar...

    YanıtlaSil
  3. Çalışan kadın olmak çok zor.. Ya evde olacaksın ya da çalışacaksın.. Allah kolaylık versin..

    YanıtlaSil
  4. maalesef bu ülkede çalışan anne isen iş gerçekten çok zor. oradan oraya koştururken inan kendimi unutuyorum bazen. kafamızı değiştirmeliyiz ki birşeyler düzelsin.

    YanıtlaSil
  5. Bugünkü erkekleri yetiştiren de anneydi ama durumun böyle olduğunu bebekliğinden işlemişlerdi zihnine. Bizlere de annelerimiz öyle öğretti ama artık devir değişti ve kadınlar her şeyin farkında. Kadın bilinçlenirse toplum da bilinçlenir. Evet erkek çocuklarımızı yetiştirirken bunları öğretmeliyiz ama kız annelerini unutmayalım. Kızlara 'kır dizini otur evinde' diyenler de anne. Onun için hepsinin başında kadının bilinçlendirilmesi şartının olduğunu düşünüyorum.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  6. Kamudakiler özel sektore gore coook daha sanslılar.Özel sektordede zaten kurumsal fırmalarda duzen var gerı kalanlarda durum içler acısı:(Allah kolaylık versın valla.Ben baharda işe donucem kısmetse allahtan yarı zamanlı çalışabiliyorum.Bu ulkede annelerın işi çalışsada çalışmasada cok zor.Sadece bu olsa iyi çalışan çalışmayanı kucumsuyor,diğeri çocugunu bırakanı ınsafsızlıkla suçluyor.Daha kadınlar kadının hakkını savunamazken erkeklerden ne beklıyoruz? dediğin gibi belkide bizim çocuklarımız düzeni değiştirir kimbilir

    YanıtlaSil
  7. Öncelikle eşine çok geçmiş olsun. Güya çalışan kadına ayrıcalık tanımaya çalışıyorlar ama bunu yaparken bile öğle yemeği yemeyeceksin diyorlar ne kadar saçma. Duymadığım bir haberdi, iyi ki de duymamışım boş yere umutlanıp hayal kırıklığı yaşayacaktım. (Gerçi bu ülkede yaşayıp da umutlanmak artık pek zor)

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel bir konuya değinmişsin hakikaten...
    Şu anda hiçbirşeyi değiştiremesek de yarını değiştiremeyeceğimiz anlamına gelmiyor... Daha çok çabalayacağız sadece...

    YanıtlaSil
  9. Gecmiş olsun.

    Kadın için zaten iş hayatı adil değilken bir de çocuklu kadının çalışmasının ne kadar zor oldugunu tahmin edebiliyorum. Hele de özel sektör çalışanına tam bir Köle olarak bakıyor.

    Senin özelimde çalışan tüm Kadınlara Allah yardım etsin güç kuvvet versin.

    Aslında kadınların iş yerlerindeki haklarını alabilmeleri için sivil toplum çalışmaları yapılmalı. Kadın ailesiyle işi Arasında sıkıştıkça bu sadece Çekirdek ailenin derdi olmaz. toplum huzurunu da etkiler...

    YanıtlaSil
  10. Kamuda çalışan kadınlara verilen hakların özelde çalışan kadınlara verilmemesi çok üzücü. Cem Davran'nın tweet'i beni de çok şaşırttı. Halbuki bu tür insanlar toplumun bir adım önünde olmalı ki, topluma örnek olsun. Kadın evde oturur, çocuk bakar, kadın gülmez, kadın şunu yapmaz bunu yapmaz yeter artık ya. Kadın üzerinden ahkam kesmek kolay. Ancak öyle tatmin oluyor bazı erkekler.

    YanıtlaSil
  11. Ah ahh ozel sektorde calisan kadin ve anne olmak o kadar zorki calisma hayatimin her doneminde hamileyken anneyken problemler yasadim hamile oldugun zaman yoneticiler veya patronlar suclu gozuyle bakiyorlar.Ve calistigim yerler kurumsal sirket yada bankalardi.Bende son yazimdaki gibi caliskan kadin olmak hep vicdan muhasebesi ve acabalarla dolu.Turkiyede kadin olarak yasamak zor maalesef.Mesela yillardir dogum izini suresi arttirilacak muhabbeti var ama tabi sadece hikaye.

    YanıtlaSil
  12. Eşine geçmiş olsun Gülşah'cığım, ben de önce senin için sevinmiştim ama yazının devamındaki hayal kırıklığını görünce üzüldüm. Tabii akp ya şaşırmamak lazım, sonuçta bir İsveç, Norveç değiliz. :( hem çalışıp, hem kariyer yapmak kolay değil tabii..:( son paragrafın çok güzel evet öyle yapmak lazım ...
    sevgiler :)

    YanıtlaSil
  13. Okurken sanki karşımda biri varmışta dinliyormuşum gibi hissediyorum. Eşinize çok geçmişler olsun öncelikle..Kadınlara bir hak tanınmasını bırakın,olan hakların da elimizden alınacağına dair kaygılarım var..

    YanıtlaSil
  14. Sanki hayat çok kolaymış gibi bir de bu tip ekstralarla uğraştığımız için kadın olarak o kadar çok mücadele etmemiz gerekiyor ki :(

    YanıtlaSil
  15. Bu ülkede nedense kamu hariç kimse insan yerine koymuyor HEle de anneler Çok yazık...

    YanıtlaSil
  16. kamu sektörü daima daha rahattır özele göre ben de kamuda çalışıyorum o bakımdan biraz rahatım.. erkeklerin kadına bakış açısı ise hiç değişmeyecek bu ülkede ne yazık ki :-((

    YanıtlaSil
  17. Durum vaziyet böyle olunca kamuda çalışanlar anne de ben değil miyim acaba diye sorguluyor insan ! Tüm bu zorluğun, meşakkatin ve özverinin içinde bir de 3 çocuk nidaları yükseliyor. Komik !!! Çook komik !!!

    YanıtlaSil
  18. Eşinize çok geçmiş olsun. Maalesef memlekette özel sektörde çalışan kadının çalışmasının gerçekten de değeri yok. Benim oğlum doğduğunda ücretsiz izin hakkı da sadece devlette çalışanlarındı. Oğlum un kırkı çıktı işe başladım, hayatım boyunca unutamayacağım çok zor yıllardı. şimdi biraz daha şartlar rahatladı doğum izinleri 1-2 hafta daha uzadı, önce 6 ay ücretsiz izin çıktı şimdi de isteğe bağlı 1 yıl çıktı sanırım. Bebekken zor okula başlayınca ayrı zor teker teker çöze çöze geldik bugünlere, ama devletin çalışan annelerin hayatını kolaylaştırması şart. Büyüdüklerinde çocuklarımıza yük olmayalım emekli olabilelim diye çalışıyoruz ama en güzel yıllarımız bu sorunlarla boğuşarak geçiyor. Üstelik çocuğunu bırakmanın verdiği vicdan azabı var bir de. En kötüsü de bu...

    sevgiler

    tolunay

    YanıtlaSil
  19. Cem Davran bir şeyi hesaba katmamış, herkes kariyer yapmak için çalışmıyor. Evine ekmek götürebilmek için çalışanlar ne olacak? Sanki anneler keyfinden çalışıyor. Keşke duymasaydım bu lafı.

    YanıtlaSil
  20. Merhabalar.
    Öncelikle dizinden bir operasyon geçiren eşinize acil şifalar dilerim. İnşAllah en kısa zamanda sağlığına kavuşur da siz de bu zor durumu anlayışlı amirleriniz sayesinde kolay ve sorunsuz atlatırsınız.
    Çalışan kadın olmak her zaman zor olmuştur.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  21. Gülşah geçmiş olsun yeni okuyorum.Çalışan kadın olmak zorken anne olabilmeyi düşünemiyorum hele ki özel sektörde. Şu 3 yıl Kpss ye kapak atmayı çabalama planlarım var ama zor görünüyor, hakkımızda hayırlısı diyor geçiyorum, mesele derin :)

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe