11 Ağu 2015

Çalışan Anne Olmak ( Konuk Yazar)


 Bloğumun bu hafta ki konuk yazarı www.minikkelebeginannesi.com yazarı Ayşe Köseler Güneş. Ayşe ile bloglarımız sayesinde tanıştık. Görmeden kanımın kaynadığı insanlardan bir tanesi :) Bloğum için yazdığı yazısı ile sizi baş başa bırakıyorum.

 Çalışan anne olurum diye hayal etmiştim hep ama vicdanımı bu kadar zorlayacağını hiç düşünmemiştim . Hamileliğimde 9 ay aralıksız çalıştım . Çalışmaya alışınca zor geliyor evde vakit geçirmek . Doğum iznim biter bitmez işe başlayanlardanım . Çalışan anne olmayı hem seviyorum hem sevmiyorum . Malum özel sektör çalışma saatleri ve cumartesi mesaisi...

 Çalışan anne olmakla öğrendim süt sağmak için harcanan emeği . Çalışan anneyim işe geri döneceğim diye 150 paket sütü nasıl gece gündüz sağıp stok yaptım bilmiyorum . İşe başlamamla beraber , 12 ay boyunca süt sağma makinem ile kanka olduk desem yeridir. Çalışan anne olmak demek bir anlamda da pratik olmak demek. Çalışıyor olunca ev işlerini de net belli bir düzene oturtmak gerekiyor . Rayına oturunca her şey tıkır tıkır işliyor. Mesela çalışacağım ilk aylara pratik olsun diye soğanları ince ince doğrayıp poşetleyip dipfrize attım. Evde ne kadar sarımsak varsa hepsini soyup temizleyip dipfrize attım . Bazen zahmetli yemekleri çok yapıp birazını dipfrize kaldırdım ki çalışan anne olunca yapamam diye.

 Çalışan anne olmak bir nevi vicdanın sürekli avuçlarında yaşamak gibi bir şey . Emin ellerde olduğunu bilmek bile aklının bebeğinde kalmasına engel değil . Her sabah onu bırakıp yüreğin eriye eriye işe gitmek . Zamanla büyümeye başladığında 'Anne işe gitme' demesiyle ağlamak demek. Akşam iş dönüşü kavuşmalarımızın , sevgi yumağı olmamızın bu denli güzel oluşu.

 Çalışan annelik ne kadar titiz olursan ol bulaşıkları bırakıp, çamaşırları bırakıp çocuğunla oynadıktan , ilgilendikten sonra o uyuyunca sessiz sedasız bütün işleri yapabilmek demek. Çalışan annelik sürekli kendini suçlu hissetmek , bazen bazı şeyleri eksik yapıyor hissetmek demek. Çalışan annelik hiç yorulmamak demek aslında yaşayarak öğrendim. Çalışan anne olmak çocuğunla çok kaliteli zaman geçirmek aslında. Bazen özlemini gidermek için, daha fazla zaman geçirmek için, sabit uyuduğu saatte uyutmamak daha fazla onla oynamak demek .

 Şöyle bir gerçek var ki ülkemizde çalışan anne ile ilgili yasal düzenlemeler yapılmıyor . Çalışan anne neredeyse hiç bir hakka sahip değil.

 Ülkemizde keşke çalışan annelere çok daha iyi çalışma şartları sunulsa , cumartesiler de tatil olsa , süt izni 6 aya çıkarılsa ne kadar şahane olur diye hayal ediyorum. Diğer ülkelerdeki çalışan annelere verilen hakları duyunca bile o ülkelere kaçıp gidesim gelmiyor desem yalan olur .

Çok sevgili ülkem de umuyorum ki çalışan anne ile ilgili düzenlemeler yapılıp , en kısa zamanda en iyi şartları sunarlar da annelerde bebeklerde mutlu olur ve çok ayrı kalmazlar .

Ayşe Köseler Güneş

NOT: Sizde konuk yazar olmak isterseniz bana gulsah.onen26@gmail.com adresinden ulaşabilirsiniz.


21 yorum:

  1. 2 çocuklu çalışan anne olarak söylediklerinizi destekliyorum....

    YanıtlaSil
  2. hem çalışan bir kadın, hem bir eş , hem bir ev hanımı, hemde anne ve bütün bunlara rağmen birde kendinize ayırmanız gereken zamanlar :( hepsi bir arada yürütmek çok zor olsada güzel yanlarıda var eminim rabbim tüm kadınlara sağlık sıhhat güç kuvvet versin inşşş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle , amin inşallah Allah tüm annlere güç versin .

      Sil
  3. Anne olmak zor iş, çalışan anne olmak çok daha zor. Devletin tanıdığı olanaklar ve çalışan anneye destek bir an önce arttırılmalı ama özel sektörde nasıl uygulanabilecek, işten çıkarmaları nasıl durdurabilecek bilmiyorum. Bakış açısının, zihinlerin değiştirilmesi lazım. Yarın öbür gün hamile kalır diye işe alınmayan o kadar arkadaşım var ki, kaç iş görüşmesinde hamilelik düşünüyor musunuz diye bana sordular onu söylemiyorum bile :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte Türkiye' de anne olmak böyle bir şey çok haklısınız . Ben hamile kalırsan işten çıkartırız diyen patronuma haber vermeden işten ayrıldım bundan 5 sene önce . İnşallah vicdana gelirler de ülkemizde bazı şartlar değişir .

      Sil
  4. Çalışan annelerin sorunları üç aşağı beş yukarı aynı. Sadece bazı çalışan anneler daha şanslı o kadar.. Mesela çalışan annenin eşi yardımcı oluyorsa, çocuklarını bıraktığı yerde gözü arkada değilse, çocuk da duruma kolay uyum sağlıyorsa işler biraz daha kolaylaşıyor. Yoksa ülkemizde eleştirilecek o kadar çok şey varki. Örneğin 8+8 toplam 16 haftalık doğum izni, kreşlerin ulaşılabilirliği, verdikleri eğitimin kalitesi, ücretleri, Devletin küçük altınla, incik boncukla özendirdiği çocuk yardımı gibi.. Yapılan yasal düzenlemelerin gerçeklerden ne kadar uzak olduğu, özel sektörün kadın istihdamını tercih etmeyecek yapıya her geçen gün biraz daha nasıl kaydığı gün gibi ortada. İsteyen her kadının, en az 3 yıl, çalışarak ya da çalışmayarak çocuğuna kendisi bakabilecek ekonomik ve sosyal şartlara sahip olabilmesi temennisiyle..

    YanıtlaSil
  5. Eş destek olmuyorsa hem çalışma hem çocuk biraz zorluyor illa ki insanı.. Kendine ayırdığın zaman azalıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eşler kesinlikle destek olmalı , çalışan eşin varsa bir de çalışan anneyse kesinlikle eş dayanışmasıyla yürümeli işler .

      Sil
  6. Anne olmak zaten yeterince buyuk bir sorumluluk isterken ustune bir de calışan anne olmak kadının yipranma payını ikiye katlıyor. Hele hele bi de eşi yardım etmiyorsa Allah bol bol yardımcısı olsun o çalışan annenin ne denir ki başka :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle . O zaman iyi ki var çalışan anneye yardım eden eşler ;)

      Sil
  7. Hem eşler hem iş yerleri hepsi destek olmalı ben devletin bakıcı anne sistemi yerine iş yerlerinin kreş bölümünün açılmasını daha faydalı buluyorum en azından anne ya da baba ara saatlerin de yine iletişim de olabilirler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin düşünceniz çok daha faydalı ve güzel .
      Ahhh keşke Türkiye'de nerede böyle bir sistem...

      Sil
    2. Türkiye'de iş kanununda 50 bayandan fazla çalıştırırsan iş yeri sahasında kreş açmak zorundasın gibi bir kanun var. Ama nerdeee herşeye bir kılıf uydurulduğu gibi ona bir kılıf uydurulup cezası ödeniyor ve kreşler açılmıyor. Olan çalışan anneye ve çocuklarına oluyor.

      Sil
  8. Bugun biz de konusuyorduk calismaya ara verenler eskisi gibi duzenli ve planli olamadiklarini soyluyor

    YanıtlaSil
  9. ben de çalışan anne oldum keşke iş yerlerinde avrupa-amerika'da olduğu gibi gündüz bakım evleri olsa her yaş çocuk için arada gidip görsek en doğrusu o bence..

    YanıtlaSil
  10. Annelik başlıbaşına bir sorumluluk ve zorlukken çalışmak gerçekten yoruyor bizleri. Her cümlenize hak veriyor ve destekliyorum bir çalışan anne olarak ve gecenin 4'ünde iş başı yapıp 12'den önce yatanayan bir anne olarak :/

    YanıtlaSil
  11. Özel sektörde bu iş daha da zor maalesef.

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver ;)

Bumerang - Yazarkafe